ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Latex

Kan iemand mij vertellen wat er gebeurt als ik latex laat zitten bij raku-stoken?

groetjes,
Lizie
gevraagd

4 antwoorden

  • Beste Lizzie,

    Als je rubberlatex laat zitten bij raku krijg je het volgende effekt.
    Het gaat ontzettend stinken, de lucht is vergelijkbaar met een gummetje op de kachel als je ooit in een noodlokaal les hebt gehad moet je die geur van verbrand rubber kennen.
    Met betrekking tot het glazuur gebeurt het volgende: waar er glazuur zit op het rubber vindt geen hecting plaats.
    Het glazuur valt er dus vanaf als het een vericaal vlak betreft. Op schuine en horizontale vlakken blijft het geheel of gedeeltelijk liggen.
    Als het glazuur uitsmelt hecht het zich alsnog met de scherf en krijg je dus glazuur op plekken waar het niet gewenst is.
    De gkazuur die eraf valt komt of op ander werk of op de bodem van je oven.

    Ik hoop dat je nu genoeg weet.
    Het eraf peuteren is een rotklus.
    Wat helpt: dik aanbrengen en zo snel mogelijk er weer afhalen, laat je het een paar dagen staan dan breekt het rubber sneller.
    Hoe gladder je oppervlak hoe makkelijker het loslaat. Op ruwe oppervlakken is rubber niet geschikt,

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    Dankjewel voor het antwoord. 'k Had het wel gedacht dat het niet mocht. Ik zal dan nu maar beginnen te peuteren!
    beantwoord
  • Ik werk redelijk veel met latex, als het glazuur is eraf is, zoek ik de latex met een naald en zo voorzichtig eraf halen met het nodige geduld, maar nooit laten zitten
    beantwoord
  • Ha Lizie,

    Ik werk tegenwoordig meer met wax resist voor de raku stook. Voordeel je hoeft dit niet af te halen.
    Geen getrek aan je latex, waardoor je kans hebt om de glazuur van je werkstuk te beschadigen.
    Geen stank.
    Wat ik wel doe, is met een vochtig doekje de druppels glazuur die toch op je wax resist achterblijven weghalen.

    Gr Jeltje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.