ALGEMEEN > Techniek > grote pot

ik ben een pot aan htmaken die ong. 2 meter hoog moet worden, bouw hem langzaam op. Ik wil hem in 2 delen gaan bakken, dus moet hem doorsnijden. Heeft er iemand nog tips hoe ik dit het beste kan doen en welke lijm ik moet gebruiken om hem weer opelkaar te lijmen? hartelijk dank alvast.

5 antwoorden

  • Beste Marian,

    Wat een klus waar je aan begint.
    Ik heb ervaring met potten tot 1.40 meter hoog.
    Wat je bedacht hebt om dat in twee delen te doen levert een groot aantal problemen op.
    Wat voor klei gebruik je en op welke temperatuur ga je die afstoken.
    Moet er daarna nog geglazuurd worden?
    Mijn advies is maak hem uit een stuk en zoek iemand met een oven waar die in past.

    Laat maar even horen wat je wilt, adressen of adviezen om het toch zelf te proberen.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • ik gebruik creaton zwartbakkende klei, 35 0/0 chamotte 0-2,0 mm. Ga hem bakken op 1060 gr, hoeft niet geglazuurd te worden. Het is de bedoeling om hem door te snijden als hij helemaal klaar is.(??)
    beantwoord
  • Beste Marian,


    Klei is goed en baktemperatuur is ook goed.
    Het is niet de maximumtemperatuur van de klei zodat je nog niet ver in het sintertraject zit.
    Als je ervoor kiest om de pot in twee stukken te bakken, wat ik niet adviseer, dan kun je de pot met een groffe metaalzaag in de laatste fase leerhard doorzagen.
    Het zaagsel bewaren en meestoken.
    De twee potdelen met de zaagvlakken naar boven verder laten drogen en ook in die stand bakken.
    De twee delen kun je met montagekit of siliconenkit aan elkaar monteren. Mijn voorkeur is siliconen omdat deze elastischer is en bovendien transparant.
    Het gebakken zaagsel kun je op de naad in de kit drukken of wat siliconen mengen met dit gruis en daarmee de laatste kier dichten.

    Als je de mogelijkheid hebt om de hele pot naar een steenfabriek te brengen dan kun je vragen of die daar gebakken kan worden.
    Zelf heb ik op die manier werk laten bakken bij steenfabriek de Roodvoet in Rijswijk (gld)

    succes

    Hans.

    beantwoord
  • Hans, heel hartelijk bedankt voor je advies, ik ga het op deze manier proberen.
    beantwoord
  • Tineke van gils bakt soms in delen en monteerd deze. E-mail adres op de site van nvk-keramiek.nl

    Vraag haar om advies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.