ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > craquele in transparant glazuur
Ik gebruik vaak onderglazuur (Botz)om decoraties aan te brengen op mijn werk. Hieroverheen gaat transparant glanzend aardewerk glazuur. Het werk komt mooi uit de oven, maar na een aantal weken craqueleert het glazuur.
Ik draai met kw 254 steengoedklei, stook biscuit op 900 graden en de glazuurstook op 1050 graden.
Als ik met transparant steengoed over de zelfde onderglazuur werk, gebeurt het niet, maar op hoge temperatuur gaat de kleur achteruit en loopt uit.
Wie kan mij advies geven?
Ik draai met kw 254 steengoedklei, stook biscuit op 900 graden en de glazuurstook op 1050 graden.
Als ik met transparant steengoed over de zelfde onderglazuur werk, gebeurt het niet, maar op hoge temperatuur gaat de kleur achteruit en loopt uit.
Wie kan mij advies geven?
4 antwoorden
-
Hallo Thea,
Wat je bovenstaand verhaal betreft (Craquele)
vergeet niet het uitzettingscoëfficiënt wat het glazuur en de scherf aangaat.
Ik weet niet wat voor onder glazuur je gebruikt, kleur pigmenten zijn vij smeltbaar o.a koper, e.d. vandaar dat de kleuren uitvloeien en eventueel vervagen.
Fred -
Thea,
Met de onderglazuur en het transparant glazuur is niks mis mee, maar de klei die u gebruikt is steengoedklei en dient dan ook op steengoed-temperatuur gestookt te worden. Op lage temp. is die ook voor Raku geschikt, dan hebt u de craquellee er reeds bij. Dus: aardewerkklei aanschaffen ( voor max 1150°C )Deze klei gaat op lage temperatuur sterker krimpen dan de steengoedklei zodat er geen spanning op het glazuur kan ontstaan. -
Bedankt voor je advies. Ik ga het zeker proberen, want het lijkt me een logisch verhaal. Tot nu toe gebruikte ik de steengoedklei ook voor stoken op aardewerktemeperatuur en dat is geen probleem, behalve met de transparant.
-
Thea, omdat dat beter zichtbaar is. Wat je ook kunt doen is deze klei in ruwstook op dezelfde temperatuur bakken als het glazuur.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.