ALGEMEEN > Techniek > Hoe moet ik randen mooi afwerken?

Ik blijf worstelen met het mooi afwerken van randen na het uitsnijden van figuren, in leerharde klei met grove chamotte. Met de spons komen de korrels natuurlijk juist te voorschijn.
Wie heeft een oplossing hiervoor?
Alvast hartelijk dank,
Inez

14 antwoorden

  • Probeer het eens met een (scheer)mesje of stukje bandijzer Inez.
    Nat maken en dan het mesje zo plat mogelijk langs de afwerklijn houden en dan voorzichtig met weinig druk afwerken.
    De aanwezige klei zal dan de porien dicht maken

    Frans
    beantwoord
  • Dag Inez,
    Voor deze techniek van uitsnijden ben ik in Japan een klein mesje tegengekomen met een heel dun ruitvormig lemmet, wat tot in een punt uitloopt.
    Het handvat is rond zodat je het mes makkelijk kan draaien als je snijdt.
    De braamranden die dit type mes achterlaat zijn minimaal.
    Zelf kan je dit maken door een recht schilmesje te slijpen in deze vorm
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Inez, goeie tip van Hans. Je kan zulke mesjes kopen in winkels voor de sector "schoonheidsverzorging". Ik gebruik hiervoor een type dat verwisselbare mesjes heeft en er zo verschillende types in kunt laden.
    beantwoord
  • Zo fijn, die snelle antwoorden! Ik heb ooit bij Keramikos een soortgelijk mesje gekocht (klein met heel spitse punt) Hoef dus gelukkig niet naar Japan. Ik heb alle tips uitgeprobeerd en ben nog matig tevreden, maar kan heel goed aan mijn (on)handigheid liggen. Het is in ieder geval al veel beter dan met spons etc.
    Bedankt voor jullie raad.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Als het uitsnijden niet helemaal gelukt is en je houdt wat karteltjes over dan heb ik verschillende steentjes om het af te werken.Je drukt dan zo beter de chamotte weer terug,werkt perfect!!
    Je kan mooie harde steentjes kopen maar zelfs kiezel uit te tuin kan je prima gebruiken,heb een kleine verzameling steentjes ondertussen voor het afwerken met platte,kleine,grote.........

    Caroline Kuiper
    beantwoord
  • Inez,
    Wat u ook kunt doen is afzien van klei met grove chamotte ( >1mm ). Het is niet de korrelgrootte maar wél de hoeveelheid chamotte dat belangrijk is. Het is een totale misvatting als zou grove chamotte efficiënter is bij groter werk, integendeel. Chamotte is gruis van reeds gebakken "klei" en daardoor de krimp reduceert. Klei gaat rond deze korrels krimpen en aangezien de omtrek van grove chamotte groter is dan fijne chamotte gaat er op die klei meer krimpspanning ontstaan, wat haarscheurtjes tot gevolg heeft. Klei zou bij grove chamotte meer 'ontluchten', en dat is waar.... via die haarscheurtjes. Deze verzwakking in de structuur kan oorzaak zijn van doorscheuren ( verbindingen van deze haarscheurtjes ). Wat wél belangrijk is, is de hoeveelheid chamotte, en die is meestal niet groter dan 25%, en dit kan bij een plastische klei ( hoog Al²O³-gehalte ) worden opgedreven tot 40%. Uw probleem door beschadiging door 'steenslag' is dan ook gelijk van de baan. En ja, ik weet dat mythes een lang leven zijn beschoren. :-)
    beantwoord
  • Caroline, dat is ook een mooi idee, ik doe dat inderdaad op vlakke stukken ook wel.
    En Lucien, ik heb deze raad al heel vaak van jou gelezen hier en ga dus alle grove klei opwerken. Inderdaad dat is de oorzaak van mijn probleem. Bedankt voor je heldere uiteenzetting.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, ik hoop hiermee u geholpen te hebben. Indien mijn advies niet het nodige resultaat geven, laat dit ook weten.
    beantwoord
  • Tuurlijk, Lucien, ik ben helemaal verslingerd aan deze site.
    Ik heb nu genoegen genomen met het matige resultaat omdat het een probeersel betreft maar ga zeker alles opnieuw in praktijk brengen. Dat van die fijne chamotte is volgens mij dé oplossing, maar ik vind werken met die grove chamotteklei toch ook heel mooi.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez, als decoratief element is grove chamotte een goed motief, maar zie het niet als een technisch pluspunt. Wat ik ook al heb gezien is werken, opbouwen met plakken die eerst in grove chamotte gedrukt zijn.
    beantwoord
  • Bedankt voor de aanvulling, Lucien. Dat is zeker te proberen. (een beetje laat i.v.m. internetstilte na de storm) Met groeten, Inez
    beantwoord
  • beste Inez,
    ik heb een andere manier gevonden om dit probleem op te lossen. Als ik de rand heb afgesneden, werk ik die als volgt bij:
    - ik maak een slib van de klei waarmee ik gewerkt heb (met heet water), de chamotte zit er dan nog in
    - vervolgens druk ik alles door een zeef, waarbij de chamotte achterblijft; die gebruik ik niet
    - met een platte kwast (van filament) werk ik de randen voorzichtig bij met de slib (niet te dun!), eventueel vul ik de ontstane chamottegaatjes op met een puntkwastje
    - tot slot kun je -zo nodig- nog licht polijsten met een polijststeentje
    Groet:
    Jeannette Goudsmit
    beantwoord
  • Jeannette, nóg eenvoudiger werken is gewoonweg met klei werken waar geen grove chamotte in zit. Het is niet de korreldikte die belangrijk is, maar de hoeveelheid chamotte. Minder barsten met fijne chamotte dan met grove chamotte.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    dat snap ik wel, dat je met fijne chamotte het probleem kunt oplossen, maar dat is ook omzeilen van het gestelde probleem in plaats van een oplossing te zoeken voor de grove chamotte. En die heb ik gevonden, althans naar mijn tevredenheid. Wil je mijn oplossing niet eens zelf uitproberen?
    Groetjes, Jeannette Goudsmit
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.