ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Geglazuurde werkstukken vervoeren naar Rakustookplaats

Ik zou graag willen weten hoe vervoeren jullie de werkstukken die geglazuurd zijn naar de Raku stookplaats.

Ik woon in een stad, dus ik Raku stook niet aan huis, dat doen we elders op een stadsboerderij. Ik zet wel thuis mijn werkstukken in de glazuur.

Nu is mijn vraag hoe kan ik deze werkstukken het beste vervoeren, dus de ongebakken glazuurlaag beschermen.

Kan ik ze in een krant rollen of is plastiek beter?
Kan ik aan de glazuur iets toevoegen zodat de glazuur beter hecht zoals bijvoorbeeld PeHatine 209 of optapix?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.....
gevraagd

9 antwoorden

  • Hallo Anne,
    Ik neem ook wel eeens geglazuurde werkstukken mee naar mijn collega. Door de glazuur doe ik flink wat tylose, maar een ander plak/stelmiddel kan ook. Ik zet de voorwerpen in een plastic krat met een laagje bubbeltjesplastic ertussen, wil prima.
    groetjes, Anneke
    beantwoord
  • Dank je wel voor de tip, ik ga zeker met een stelmiddel aan de slag. o ja, en met bubbeltjes plastic :-)
    beantwoord
  • Dag Anne,

    Pehatine kun je inderdaad gebruiken om je glazuurlaag bij vervoer niet makkelijk te beschadigen. Ook nog bubbeltjesplastic zal een totale bescherming geven.
    Maar als je nog eens kijkt in de klei van november 2009 in het artikel glazuurhulpstoffen zul je zien dat [pehatine nog meer goede eigenschappen heeft. Ik zal ze hier niet allemaal weer opnoemen, maar een van de meest aantrekkelijke eigenschappen is wel dat je glazuur niet meer uitzakt in je pot of emmer en dat het glazuur erg mooi strak op de scherf gat zitten en goed vast zit dus.
    Lees het artikel nog maar eens, misschien lost het wel meer van je problemen op.
    Succes ermee,
    Netty Janssens

    beantwoord
  • Hoi Netty,

    Ik heb toevallig pas een artikel van je gelezen, niet in de klei, maar van internet geplukt...
    En daar las ik dat jij ook gebruik maakt van Pehatine, ik heb inmiddels je "recept" uitgeprobeert met pigmenten op andere werkstukken en ik ben erg tevreden met het resultaat.
    Dank je wel daarvoor!!

    Ik zal de klei van november 2009 er ook nog eens bijpakken....

    Ik ga pehatine zeker ook voor mijn raku werkstukken gebruiken en ik zal hierop terug komen na de rakustook.
    beantwoord
  • Hallo Netty,
    Ik veronderstel dat Pehatine een merknaam is. Kan u me ook zeggen uit wat dit product is samengesteld ?
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Ik heb vorig jaar alle glazuurhulpstoffen uitgeprobeerd voor een artikel in het blad klei.
    De producten bestonden uit de bekende toevoegingen van bindmiddelen zoals Lithopix, Optapix 25, Lithosol, Silubit, Tylose en wat rheologische toevoegingen zoals optapix 64 en, peptapon 9 en 52 etc.etc , o, ja en ook nog bentone en ontvlokkingsmiddel Dolapix. Deze middelen zijn gewoon los in de handel te koop. Ook hebben we nog een soort coctails in de handel, die meerdere goede eigenschappen hebben en als het ware (half) kant en klaar zijn. Deze zijn als kant en klaar product te koop, bv. Kur 1 en kur 8 en pehatine 209. Ik kan je niet vertellen wat de ingredienten zijn van deze coctails, alleen of ze goed werken of niet.

    Ik weet niet of al deze producten ook in Belgié zomaar bij elke keramische leverancier te koop zijn, maar in Nederland wel. Het is een beetje een zoektocht, want niet elke leverancier heeft alles of de een heeft iets wel en de ander weer niet. Succes ermee,

    Netty Janssens

    Groeten Netty Janssens
    beantwoord
  • Hallo Netty,
    Het is wel handig te weten welke stoffen er actief zijn in deze verschillende merknamen. Niet elke leverancier van grondstoffen heeft die allemaal in huis. Mijn streven is steeds het actieve bestanddeel aan te geven, en afhankelijk van uw leverancier kan die dan zijn product aanbieden dat hieraan tegemoet komt. Zo hadden we vorig jaar nog een spraakverwarring met Bentone en Bentoniet. Het eerste is een merknaam en het tweede een grondstof. De meeste van uw opgesomde merknamen zullen grotendeels uit CMC bestaan, wat een grondstof is. Zo bevat Bentone veel van de grondstof Hectorite en een beetje Bentoniet. Het gevaar zit er in dat we zachtjes afglijden naar een totale onwetendheid betreft de gebruikte stoffen. Deze trend zien we nu ook al bij glazuurfrittes waar men zelfs de samenstelling niet meer van vrij geeft. Men moet het dan maar doen met een nummer en een, meestal foutieve naamgeving van de aangeboden fritte. Hoe kan men zonder deze noodzakelijke gegevens nog zelf een recept samenstellen? Op verpakking van voedingswaren kan men zo aflezen wat er allemaal in zit, maar wij werken momenteel met producten waar we zelfs geen flauw benul van hebben wat er in steekt. De enige vraag die men beantwoord is of er al dan niet lood in zit. Nou moe, en de rest heb je het raden naar. We spreken wel al gelukkig dezelfde taal, maar voor de Belgen zou het handig zijn te weten wat voor grondstof hij/zij moet aanschaffen en niet enkel welk merknaam, dat misschien totaal onbekend is bij de leverancier.
    beantwoord
  • Daar ben ik het mee eens, Lucien.
    Ik had eergisteren nét een stukje geschreven met een vraag onder het onderwerp: glazuur: loodvrij.
    Wanneer men dit leest begrijpt men waarom ik het met bovenstaande eens ben...

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marrie, ik heb net je bijdrage gelezen omtrent 'loodvrij'. Zo gaat dat tegenwoordig he , niet tevreden, geld kwijt. :-) Als zich dit zo doorzet kopen we met zijn allen bij ' Pipoos' :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.