ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Barst !

dikke dame gemaakt, 50 cm hoog, niet voldoenden ?? uitgehold: van binnen gescheurd, pinklang en .04 cm diep. KERAMIKOS heeft herstelmateriaal, omdat het nogal duur is, zou ik voor aanschaf, de resultaten willen horen van "gebruikers" ...of...een andere manier, is met klei + azijn dit scheurtje te repareren ? Moet ik het dan nog uitkrabben (opruwen?)
dank dank dank voor eventuele reakties !

8 antwoorden

  • Maak dan ook geen dikke dames. De oorzaak is dat het beeld te snel gedroogd is. De buitenkant van het beeld is al droog, gekrompen dus, waarna de binnenkant gaat drogen en krimpen. Ik zou het voor het bakken niet repareren en maar hopen dat de scheur tijdens het bakken niet doorzet naar de buitenkant. Na het bakken kun je eventueel de scheur binnenin met twee componenten lijm fiksen.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • tja, het is een soort zelfportret....
    ik vind dikke dames (in klei) zoooo leuk om te maken !
    ZO bakken ? Jemig, gaat ze dan niet ZEKER aan gruzels ? Is uitkrabben en slib met azijn een idee ? dat kreeg ik via de mail als tip.
    beantwoord
  • Hoi Jaqueline,

    Ik denk niet dat dit voor een grote scheur werkt.

    Het bericht sytond eerst onder de biscuitjes, daar had ik het volgende op gereageerd:

    "Ik weet niet hoe erg je beeld gescheurd is. Wat ik nog weleens doe voor kleine scheuren is op het gedeelt ewat beschadigd is een aantal keer azijn doen.
    Als het een beetje nattig blijft de klei (die dan weer papperig is goed inkrassen met klei en opvullen met kleislib gemaakt van dezelfde klei (stukjes klei helemaal laten drogen en er dan een beetje water opzetten, dan valt de klei uit elkaar) met niet te veel water en ook een scheut azijn. als het weer droogt krijg je meestal weer een scheurtje dor de krimp, weer insmeren etc."
    beantwoord
  • ik ga het gewoon proberen, als je iets hoort, dan weet je waar het van(daan) komt. ;-)
    beantwoord
  • Ik heb wel eens ergens gelezen dat je het met papierklei kan repareren (een beetje maken van dezelfde klei met wc papier erdoor) groet Anne
    beantwoord
  • Inderdaad met papierklei kun je reparaties uitvoeren ,zelfs aan een al gebakken werkstuk.Het moet dan wel weer gebakken worden .Het werk kan gewoon geglazuurd worden.
    Je moet er wel rekening mee houden dat het niet met 1 reparatie opgelost is.Het is mogelijk dat je de barst enkele keren moet bijwerken omdat papierklei best veel krimpt.Dus met bijwerken ,schuren en enkele stookbeurten zou het moeten lukken.
    Als het werk nog niet gebakken is dan zou ik nu ook al de barst "opvullen "met papierklei,laten drogen en wederom bijwerken indien nodig.Ik denk dat de barst onregelmatig genoeg is zodat de papierklei "houvast"heeft ,daar moet je ook even op letten.
    Op internet staat er een mini workshop papierklei ( Piet Quekel) met infomatie en een recept om zelf papierklei te maken.

    Succes,
    Sonja
    beantwoord
  • Wat je ook kunt doen is je werk heel langzaam vochtiger laten worden. Zodat buiten en binnenkant weer net zo "nat" zijn. Dan de binnenkant repareren en het werk langzaam laten drogen. Ik heb hier zelf goede ervaring mee. Maar het is heel erg belangrijk alles heel langzaam te doen. Als je te snel de buitenkant vochtig laat worden gaat deze absoluut scheuren.
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste ik lees dat je een manier hebt om te repareren
    zoals klei +azijn als slip
    Kan je mij zeggen hoe de verhoudingen zijn
    Is het pure azijn of met water?Bedankt
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.