ALGEMEEN > Stoken > fragiel voorwerp stoken

De voorwerpen die ik maak zijn van steengoed gietklei, ongeveer 40 breed en 30 cm hoog. En fragiel.
Ik heb het biscuit gebakken op 1220 omdat ik een hardheid wilde bereiken. Maar je begrijpt natuurlijk wel dat mijn voorwerp is kromgetrokken. Kan iemand mij vertellen wanneer je iets fragiels stookt op welke temperatuur het dan meestal kromtrekt? Is het misschien beter om op 1150 te gaan stoken of 1100?
Ik weet ook dat er een mogelijkheid is om mijn voorwerpen in een steunmal met chamottekorrels te laten rusten, maar dat is niet heel handig wanneer je een cilindervorm nodig hebt.
Alvast bedankt. Sil
gevraagd

2 antwoorden

  • Dag Sil,

    behalve temperatuur is ook de vorm en de verdeling van het gewicht bepalend of iets vervormd.
    Zelfs bij bisquit, ik stook die op 1000, kun je onder extreme omstandigheden nog vervorming krijgen.

    uitproberen is het beste wat je kunt doen, probeer het op 1100 en gaat dat goed zoek dan de grens op van wat het werk kan hebben.

    ondersteunen is natuurlijk een mogelijkheid, maar dan moet je een creatieve oplossing zoeken.

    wat je ook kan proberen is om het werk liggend of onder een schuine hoek te bakken. dit in combinatie met ondersteuning.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans. Ik heb vanmiddag iets in de oven gezet en ben dat gaan stoken op 1150. Mocht dat alsnog te hoog zijn ,dan ga ik op 1100 stoken, en zo steeds maar zoeken naar de juiste temperatuur. Dank voor je snelle antwoord, groet sil.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.