ALGEMEEN > Ovens > Oven 50 liter op 1320 graden advies / raad

Ik ben vanplan om een oven te kopen van 50 liter 230V temperatuur 1320 a 1300 graden.
Nu lees ik dat Rohde de ecotop 50 in zijn programma heeft met een vermogen van 3,6 KW wie heeft hier ervaring mee.?
Wie heeft er ervaring met andere merken 230 Volt ovens met 50 liter volumes met temperaturen van 1300 graden.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
groeten van Michiel
gevraagd

8 antwoorden

  • Hoi Michiel,

    Na wat speurwerk van mijn kant merk ik dat het haast niet realistisch is dat je deze temperatuur haalt met een 50l oven, laat staan groter. Ik denk dat je meer in de regio 1250 / 1280 moet denken.

    Het probleem is vooral het maximaal wattage wat de oven ontvangt met het lichtnet. Het wattage wordt berekend dmv Amperage x Voltage = Wattage.

    In het meest optimale geval is dit 16 x 230 = 3680. Het is echter zo dat het voltage schommelt. Het kan overdag best maar 220 zijn. Dan houd je nog maar 3520 over. Een stuk minder dus! Vaak heb je alleen s'nachts 230 volt omdat dan minder mensen het stroomnet gebruiken.

    Krachtstroom is de enige optie om deze impasse op te heffen, of bijvoorbeeld een perilex aansluiting, maar daar worden geen ovens voor gemaakt (althans niet hier).

    Misschien valt een ultiem geïsoleerde oven te maken die wel deze temperaturen kan halen met relatief weinig wattage, maar ik vraag het mij af...

    groet, Marijn
    beantwoord
  • Marijn, wettelijk max. vermogen op netstroom (220 V )met draaddikte 2,5 en een zekering van 16 Ampère is 3500 Watt. Of deze oven al dan niet de opgegeven max. temperatuur kan bereiken hangt af van de gebruikte isolatie. Dit kan best zo zijn. Ik neem als voorbeeld de zirkoon-isolatiepanels van Microtherm, wat gebruikt wordt in Naber-therm heeft vier maal hoger isolatievermogen dan de tweedebeste isolatie. Of deze oven in gevulde toestand dit kan halen moet men kunnen aflezen van de doorstroom-energiecurve of er de test mee doen. Voor 50 liter heeft men beslist nog geen 3-fase ( krachtstroom ) nodig.
    beantwoord
  • Lucien, ik ben het met je eens dat isolatie een belangrijke factor is. Ik vraag mij alleen af of dit in de praktijk ook daadwerkelijk het effect heeft die het beloofd. En tegen welke prijs?

    Wat betreft het wattage: kennelijk neem niet iedereen dit zo nauw. In de Keramikos folder staat doodleuk dat de oven 3600 watt trekt ipv de 3500 die je noemt. Misschien een tikfout.
    beantwoord
  • Volgens mij komt de 3500 watt die je noemt nog uit de tijd dat er maximaal 220 volt geleverd werd. Het is namelijk tegenwoordig bijna overal 230 volt of zelfs meer.

    Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet
    beantwoord
  • 't Wordt even verwarrend, Marijn...
    Lucien spreekt over het netstroom.
    Lucien spreekt niet over de vermeldingen die Keramikos zou benoemen??? in de catalogus.
    beantwoord
  • Misschien, Michiel, óók alvast eens even kijken op welke groep je de oven zou willen/kunnen plaatsen en welke elec. apparaten daar eventueel óók (al) op aangesloten zijn/worden.

    Ik benoem dit even omdat we tegenwoordig in huishoudens nogal veel "apparaten" hebben die voortdurend een minimum aan stroom gebruiken (dag en nacht) en die mogelijk nét, samen met de: aan te willen schaffen oven de grens overschrijden???

    Niet ieder heeft krachtstroom of een apart staand atelier of en aparte groep en sommigen van ons hebben "gewoon" een oven op de bovenverdiepng staan.
    Gaat dan gecombineerd met het gebruik van deze benoemde oven in de nacht, je wekker de andere ochtend nog wel af????? Want de tandenborstel stond ook opgeladen...en ..en :-)
    beantwoord
  • Marijn, in Vlaanderen leven we nog uit de tijd van 220 V. Voordeel is dat de toestellen én de gloeilampen ( olielampen niet meegetelt ) langer meegaan. Ik heb dan ook het WETTELIJK toegestaan verbruik opgegeven en niet het reëel mogelijk verbruik. En zoals Marrie aangeeft; Op deze tweefase-lijn met 16 A zekering kan/mag niks anders meer bij aangesloten zijn.
    beantwoord
  • Lucien, Marrie, jullie hebben helemaal gelijk qua groep enzo. Wat mij betreft is het altijd verstandig om een oven op een aparte groep aan te sluiten. Dat is ook mijn plan. Zo voorkom je overschrijding van het maximum vermogen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.