ALGEMEEN > Techniek > Kalligrafie op keramiek.

Wie heeft ervaring met kalligrafie op keramiek???

Ik ben me aan het oriënteren op dit onderwerp maar kom niet veel verder dan de multipen. De multipen spreekt me in dit geval niet écht aan omdat de lijnen mogelijk overal even dik worden vanwege de breedte van de stift. (Ik heb de multipen niet in mijn bezit en heb er ook geen ervaring mee) Filmpjes zát op internet maar nét niet een manier wat mij aanspreekt......

Ik denk aan de vorm van opglazuren.

Heb ook gedacht aan de kroontjespen en dan het glazuur eventueel vermengen met CMC. Maar ook daar heb ik weer mijn bedenkingen over. Mogelijk wordt het té dik voor een kroontjespen? en zonder CMC, té dun om de kleur op te leggen vanwege bezinking glazuur????

De eerste 5 medaillons liggen klaar voor de biscuit en deze worden voor mij: oefenmateriaal.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn, die hier ervaring mee hebben.

Op zijn Frans, (dat heb ik daar geleerd) wilde ik met carbon aan het werk en mijn idee was: daarna met een "sleper".
Wat denkt men van deze gedachte?
Liever werk ik, zó uit het handje.
Ik denk dus aan schoonschrift!

Groetjes:
Marrie.









8 antwoorden

  • Hallo Marie,opglazuren en een kroontjespen is een goede optie.Een kleine kroontjespen werkt erg nauwkeurig.Je hebt dan b.v. een sjerning medium op waterbasis nodig om het poeder aan te maken.

    Met carbon neem ik aan dat je carbonpapier bedoeld en dan met een bijgeknipt klein kwastje de lijnen natrekken,dat gaat ook goed, maar je heb ook weer medium nodig om het onderglazuur mee aan te maken.Ik gebruik daar ook de sjerning mediums voor;mediumnr. 100, en mediumnr. 101 als hulpmedium om eventueel te verdunnen.

    Rob

    beantwoord
  • Hallo Rob.
    Die kroontjespen, vlekt die niet??
    En krast de kroontjespen de glazuur er niet wat af?? Geen idee hoor! Oké, een kroontjespen dus..
    En ach...ik bedoelde helemaal geen carbon. Ik heb het verkeerd opgeschreven. Ik ga met grafietpoeder werken. Dit alleen om een beetje aan te kunnen geven waar en hoe de letters komen te staan.
    Ik gebruik wel eens carbon hoor, maar dan zó op de biscuit. (tekening bijv.)
    Over de sjerning mediums had je al eerder in het forum gesproken, te koop bij Keramikos toch?
    Eigenlijk was ik niet van plan om een medium te gaan gebruiken. De onderglazuur wilde ik spuiten.
    De sjerning mediums ken ik niet en moet dan nog maar even opzoeken waar je dat ook al weer had beschreven.
    Bedankt voor de tips, Rob.
    Groetjes: Marrie.




    beantwoord
  • Dag Marrie,
    Ik heb pen-tekeningen gemaakt in opglazuurtechniek met VeKa majolicaglazuurverf. Hoe mooi ik de opglazuurverven ook vind, ze blijven altijd op de glazuurlaag liggen. Dat is hier niet het geval. Het medium dat ik gebruik is Talens retoucheervernis eventueel met een paar druppels terpentijn. De ondergrond is (gebakken) tinglazuur. De tekeningen werden gemaakt met een kroontjespen en een tekenpen. De afbaktemperatuur is 1050 C. Gewoon de majolicaverf en de vernis in een flesje/potje doen en schudden. De verhouding moet je proefondervindelijk vaststellen. Het tekent "als een droom'. Bij mij althans. De inkt droogt snel, maar je kunt corrigeren met peut of terpentijn. Je kunt de resultaten zien op mijn web-site www.atelierdeviolier.nl onder galerie/ laatste aanwinsten.
    beantwoord
  • Hallo Gerrit.
    Bedankt voor deze zeer dudelijke informatie.
    Heb meteen het hele huis afgezocht naar de kroontjespen. Deze was toch nog vrij snel gevonden.
    Veka majolicaglazuurverf heb ik wel, alleen de retoucheerverf zal ik even moeten aanschaffen.
    In principe zou ik er mee aan de slag kunnen gaan en eens beginnen met iets te glazuren. (er staat wel wat :-))
    De website was me bekend en heb bewondering voor de tekeningen die er neer worden gezet.

    Ik neem deze techniek in ieder geval ook met me mee en heb voorlopig zodoende wel weer wat te doen.
    (houdt me van de straat)
    Een fijn weekend gewenst.
    Marrie.
    beantwoord
  • Marrie,de sjerning opglazuren zijn inderdaad bij Keramikos te koop.Als je er dan toch bent;een porselein potlood is ook handig om letters en tekeningen in ontwerp op te zetten,de afdruk hiervan brandt weg na het bakken.

    Net als Gerrit heb ik ook goede ervaringen met de VeKa majolica glazuurverven.En een medium op oliebasis is in principe nauwkeuriger als op waterbasis.Anijsolie wordt ook wel gebruikt voor de pen.

    Rob







    beantwoord
  • Hallo Rob.
    Nee Rob, ik ga niet naar Keramikos. :-)
    Voor mij is dat nogal een heel eindje rijden. Dat wordt dan een duur potloodje en voordeliger is het dan om het te bestellen.
    Wanneer ik iets op wil zetten voor bijv. een tekening op biscuit gebruik ik vaak een gewoon potlood. (Even testen of deze wegbrandt voor degene die deze tip wil uitproberen.)
    Dat porseleinpotlood bevat misschien een wat hardere stift of is het juist een vrij zacht potlood??

    Marrie.
    beantwoord
  • Inderdaad Marrie,de meeste leveranciers hebben een webwinkel en per post heb je het ook binnen een dag.Op biscuit kun je net zo goed een gewoon potlood gebruiken.Het bijzondere aan het porselein potlood is dat je er mee op glazuur kunt schrijven en tekenen,handig bij opglazuren.

    Rob
    beantwoord
  • Bijna een half jaar later moet ik zeggen dat het werken met de kroontjespen, niet bij mij past.
    Om de letters mooi op een glazuur te plaatsen kies ik voor een dun penseel. (ik heb beide geoefend)
    Ik kan dus beter met een kwast/penseel om gaan dan met een (kroontjes) pen...... :-)
    Door deze discussie ben ik toch een ervaring rijker geworden en wil een ieder daarvoor bedanken!
    Een volgende "oefening" voor mij betreffende schrijven op keramiek zal zijn: zonder glazuur.
    Ik weet alleen nog niet wanneer.... :-) vanwege tijdgebrek..
    Nogmaals: allemaal hartelijk bedankt!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.