ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > mat glazuur

ik ben op zoek naar een recept van een mooi mat glazuur dat ik kan stoken op een temperatuur van 1100 graden op steengoed. De matte poederglazuur van keramikos is erg mooi, maar die gaat helaas tot 1050.
Zou ik anders die tot 1100 gaan proberen te stoken? Of is dat een groot risico?
Alvast bedankt. Gr Sil

5 antwoorden

  • Sil, ik vrees dat dit dan een blinkend glazuur zal worden. Voeg bij dit glazuur wat kaolien aan toe. ( 10 à 20% )
    beantwoord
  • Hoi Lucien, dus door 10 a 20 procent kaolien toe te voegen kan ik evengoed gaan stoken op 1100? gr sil
    beantwoord
  • Sil, afhankelijk van de samenstelling van het glazuur zijn er verschillende manieren om een glazuur mat te houden op hogere temperatuur. Dit noemt men 'matting agents'. Kaolien is het meest neutrale en werkt temperatuurverhogend. Maak een proefje met 10% en een met 20%.
    beantwoord
  • Daarvan ga ik een proefje maken. dank je. Verder heb ik nog een vraag. Ik heb nogal veel glazuur van botz glans transparant die kan tot 1100 graden. Graag zou ik die ook wat matter en een beetje wit willen maken. als ik daar wat tinoxide aan toevoeg en kaolien, zou dat dan helpen?
    beantwoord
  • Ja hoor Sil. Zelfde principe, maar om het dekkend te maken kan u er 5% tinoxyde bij voegen. Een ijswit bekomt u met 1 deel zirkon en 1 deel kaolien. Van dit mengsel ook 10 tot 20% aan het glazuur toevoegen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.