ALGEMEEN > Diversen > beroeps

ik stel me nu al een tijdje de vraag wanneer ken men spreken van een beroeps keramist of kunstenaar
gevraagd

33 antwoorden

  • Als je "bijvoorbeeld" vanaf 1964 t/m 1999 bezig bent "geweest" met keramiek en niet van anderen laat afhangen of je wel of geen beroeps keramist cq kunstenaar bent. Heb vooral vertrouwen in je zelf op dit vlak, u bent zelf schepper van het kunstwerk of product.
    beantwoord
  • Beste Fred,
    Graag een nadere uitleg over hetgeen je schrijft. Ik begrijpt er niet veel van.
    Hanneke
    beantwoord
  • Dag Dimitri,

    als je een beroep hebt geleerd, bv automonteur.
    dan heb je denk ik grofweg 3 mogelijkheden

    - je oefent dat beroep niet uit, je repareert dus geen auto's.
    - je repareert in je eigen garagebox voor jezelf en vrienden hobbymatig auto's en verdient er wat bij
    - je werkt in (of bent eigenaar van) een garage en met je werk verdien je je inkomen (parttime?)

    In alle drie de gevallen ben je van beroep automonteur.

    wat is het verschil met keramist of kunstenaar ?
    dat kan een aardige discussie opleveren

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Als je bedoelt het verschil tussen een automonteur en een keramist/kunstenaar, dan is dat niet zo moeilijk.

    Je mag hopen dat de automonteur bij een reparatie het boekje volgt en niet zelf creatief wat slangen her en der verwisselt.
    M.a.w. alles wat te doen staat vast.

    Een keramist/kunstenaar schept een nieuw en uniek werk waar er geen 2e van bestaat, dus is volledig aangewezen op zijn inspiratie en creativiteit.

    Verder denk ik dat men in de volksmond met beroeps bedoeld, dat er een 1e inkomen uit voorkomt, waarmee men in de eerste levensbehoefte kan voorzien.

    Groet, Petrus.
    beantwoord
  • Petrus,
    Ik denk dat Hans perfect geschetst heeft hoe 'Belastingen en BTW' dit benaderen. Of u een bollekraam uitbaat of 'kunstenaar' bent, maakt voor deze diensten totaal geen verschil. Hou daar vooral rekening mee dat de BTW en belastingsinspectie beiden op dezelfde voet zullen behandelen . En zoals Hans terloops opmerkt, waar ambacht over gaat in kunst is nog een oeverloze discussie die hier niks ter zake doet.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Sorry dat ik het verkeerd begrepen heb, btw en belasting over het hoofd gezien.

    Groet Petrus.
    beantwoord
  • Hahaha, hopelijk zien BTW en belastingen jou ook over het hoofd, beste Petrus. Ik wil nog dit meegeven: In België is er een groot BTW-verschil tussen serie-werk /gebruikskeramiek, en kunstwerken /enige stuks. Een BTW-of belastingsbeambte is niet bevoegd om keramiek al dan niet als kunst te beoordelen. Als u een theepot moet factureren, zet er dan niet 'theepot' op maar 'object, geïnspireerd op theepot, enig stuk'. Heb je hem ? Voor zo iets moet u bij de Belgen zijn. :-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Van 1969 tot 2000 een eigen bedrijf gehad met wisselend tussen 1 en 16 man personeel.
    In 2000 voor 6 jaar naar Spanje gegaan en ervaren dat ook daar btw bestaat .
    M.a.w. btw en belasing heeft me altijd achtervolgt zelfs nu. ;-o)
    In Belgie geen ervaring allen mijn schoonbroer woont daar.

    Groet Petrus.

    beantwoord
  • Dag Petrus,

    bij de beroepsomschrijving van automonteur is het erg belangrijk dat hij precies volgens het boekje de slangen op de juiste manier verwisselt.

    bij de beroepsomschrijving van de keramist kunstenaar is dat hij creatief en scheppend werk maakt.
    (ook over de beroepsomschrijving zelf valt te discussieren, want voor iemand die draait zal die anders zijn dan voor iemand die beelden maakt)

    Beide beroepen hebben dus inhoudelijk een andere benadering, maar heeft dat ook invloed op wat dan beroepsmatig werken heet, want dat is de oorspronkelijke vraag van Dimitri ?

    groet
    Hans

    Nog een voorzet:
    als je werk geen inkomsten genereert, wel het vak geleerd hebt en elke week daar 40 uur aan besteed, ben je dan beroepsmatig en waar leef je dan van ?
    beantwoord
  • van wikipedia

    Een beroep of stiel is in zijn algemeenheid een type bezigheid die men pleegt te doen om een inkomen te verwerven. Het maakt niet uit of deze bezigheid als werknemer, ambtenaar of als ondernemer worden uitgevoerd. Soms wordt het begrip uitgebreid tot de dagelijkse bezigheden die al dan niet tegen betaling worden uitgevoerd.

    Het inkomen is niet de enige reden om een beroep uit te oefenen. De beroepsuitoefening kan ook voldoening geven, doordat het een nuttige bijdrage aan de maatschappij geeft, doordat men zijn talenten kan ontplooien of doordat het beroep status geeft. Zo is een derderangs profwielrenner vaak bereid een veel zwaardere inspanning te leveren dan een postbode, voor dezelfde beloning.

    beantwoord
  • en nog eentje, kan het niet laten.

    de beroepsmatigheid van iemand zegt niets over de kwaliteit van zijn werk of wel ?

    :)hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Zoals wikipedia beschreven, zo denk ik ook dat het is.
    En beroepsmatigheid zegt mijnsinziens niets over kwaliteit.
    De vraag van Dimitri is mij niet helemaal duidelijk want heeft hij het nu over beroeps keramist of beroepskunstenaar.
    In beide gevallen onderschrijf ik wikipedia.
    Dus geen gemakkelijke vraag.

    ;-o)

    Petrus
    beantwoord
  • leuke vragen wel, maar doordenkertjes :-)

    Als je beroepsmatig bezig bent kan je er 'meer' tijd aan besteden en heb je een grotere kans dat je kwaliteit ook verbetert gewoon omdat je er elke dag mee bezig kan zijn.
    Aan de andere kant kan het enkel een inkomen zijn en ben je er niet meer gepassioneerd mee bezig, waardoor je niet meer groeit in je vak, of ben je succesvol in één bepaald onderdeel waardoor er ook geen tijd en zin overblijft om door te groeien. Iemand die daarentegen heel gedreven met zijn passie bezig is, geraakt dan misschien verder, ook al is het niet zijn "hoofdberoep". Dus wat mij betreft, nee, het zegt niks over de kwaliteit van het werk. De kwaliteit is afhankelijk van talent en motivatie of inzet.

    Els
    beantwoord
  • Volkomen mee eens Els. Maar u kan ook de twee kanten combineren.
    beantwoord
  • Zo lees ik gisteren op de website van een keramist dat hij na jaren hobby sinds 2007 professioneel bezig is.
    beantwoord
  • Als ik dat allemaal lees stel ik één ding vast, dat je voor jezelf moet uit maken of het een hobby of je beroep is. En ik stelde die vraag omdat je in het kunstwereldje algemeen dikwijls hoort, ik ben een beroeps en dat is toch iets beter dan iemand die het doet als hobby. Dus was mijn vraag wat is het verschil of wanneer spreekt men van beroeps en els gaf het perfecte antwoord. Als je het doet met passie en volle overgave en streeft naar perfectie zonder oog op puur winstbejag dus denk ik dat iemand die liefde heeft voor zijn vak een beroeps is groetjs dc
    beantwoord
  • Waarom zo onzeker van jezelf Dimitri?
    Je maakt erg mooie dingen voor mij ben je een vakman dus een beroeps keramist.
    Ga gewoon zo door de erkenning komt er wel.

    Frans
    beantwoord
  • Citaat:wat is het verschil met keramist of kunstenaar ?
    dat kan een aardige discussie opleveren.

    Vaak een te lange discussie op dit forum wat mij betreft.
    beantwoord
  • Tja ,een keramist hoeft geen kunstenaar te zijn en een kunstenaar is nog geen keramist !
    Ik denk dat ik zelf maar voor keramisch kunstenaar ga .

    groet anne
    beantwoord
  • Een leuke discussie. Zeker nuttig om eens iets verder door te denken! Jammer Fred dat jij dit niet kan waarderen.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ben het helemaal met Fred eens.
    Maar het staat natuurlijk iedereen vrij om daar anders over te denken.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • voor mij ben je een beroepskunstenaar als je ingeschreven staat bij de kamer van koophandel en een b.t.w nummer hebt
    beantwoord
  • Hallo Marijcke,
    Jouw opmerking komt wat laat. Ik denk dat deze discussie inmiddels gesloten is.
    Hanneke
    beantwoord
  • Toch denk ik al een paar dagen na over de uitspraak van Marijcke .
    Ik weet nog steeds niet of ik het wel of niet eens ben met haar uitspraak .
    Maar ik ga daar verder over denken en de discussie aan met de in mijn omgeving bevriende "kunstenaars"" en eens horen wat zij ervan vinden .

    groet anne
    Ps Stof tot nadenken is weer eens wat anders dan stof opruimen uit je atelier !
    beantwoord
  • Anne,
    Voor alle duidelijkheid:
    Ik vind dit soort discussies zeker het voeren waard. Met elkaar bespreken/denken wat een "beroeps" is.
    Maar op het discussieforum werd aangegeven dat men het niets vindt dat er over dit soort zaken een discussie gevoerd wordt. Ik denk dan: Lees het niet, je hoeft niet mee te doen en dan hoef je je ook niet te ergeren aan deze berichten.

    Overigens ben ik het niet eens met de uitspraak van Marijcke. Ben het eerder eens met de stellingen van Hans.
    Hanneke
    beantwoord
  • mag ik vragen om dit gespreks onderwerp te sluiten ik weet het dat ik soms met dingen voor de dag kom waar ik achteraf zeg had beter mijn mond gehouden dus bij deze zal ik dit van af nu doen van mij zal je niets meer horen dank u
    beantwoord
  • Jammer Dimitri, van u niets meer te horen op dit forum.
    Heb het werk van u gezien in België. Het stond vorig weekend nog te glanzen in een kerk....waar was het ook al weer? Ik weet de plaats niet meer want ik heb zoveel gezien!
    Dit weekend heeft op mij erg veel indrukken achtergelaten en daar hoort uw werk ook bij. (heb het direct als van u, herkend)
    Wanneer u zou willen weten onder welke "groep" u zichzelf zou kunnen plaatsen, dan denk ik: onder kunst.
    Het werk van u is uniek en ik heb soortgelijk werk nog niet elders ontdekt. Naar mijn mening, een mooi staaltje rookstook, glanzend zonder glazuur en uniek uitgedacht werk. Mijn verwoording voor uw werk: Eenvoud siert de mens! Mijn complimenten!
    beantwoord
  • marrie j

    het is in het kleine polderdorp lissewege
    en bedankt voor het compliment
    waren de grote heren ook maar van die mening
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dimitri, de mening van de grote heren is irrelevant. Je bent gewoon zeer goed bezig.
    beantwoord
  • Inderdaad Dimitri, we waren in Lissewege.
    Het geheel was erg leuk opgezet en er kwam toch best publiek op af.
    Veel succes gewenst!
    beantwoord
  • Ach wat grote heren, Dimitri je werk brengt een schaduw over de mening van........
    beantwoord
  • iedereen zegt me je werk is goed geloof ik ook maar als ik dan naar een gallerij stap is het plots niet goed ik kan gewoon niet meer volgen
    beantwoord
  • ... omdat je er van uit gaat dat een gallerijhouder het weet wat ' goed ' is, Dimitri. Fout idee. Of je werk al dan niet goed is vraag je beter aan collega's die de zon nog in het water kunnen zien schijnen. :-) Zorg er enkel voor dat het vorige werk minder goed is dan het huidige.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.