ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > kwasten, penselen...

Hallo allemaal.

Het aanbod van kwasten/borstels is groot. De informatie vind ik wat minder. Ik heb een spalter gekocht, bedoeld voor grote werkstukken te glazuren. Deze bevalt me echter niet voor dit doeleind want dan zou de glazuur wel héél dun moeten worden... en daarom vraag ik me af of ik goed ingelicht ben?
Daarom stel ik hier ook graag de vraag: waarvoor gebruikt men een retoucheerpenseel?
Waarvoor dient een plat interlocked chunking?
En: gebruik ik een mantelpenseel voor fijne lijnen???
Marrie.

3 antwoorden

  • Dag Marrie,
    Om bij je laatste vraag te beginnen: een mantelpenseel zoals die verkocht wordt in een winkel voor kunstenaarsmaterialen, dient in de eerste plaats voor het trekken van lange lijnen. De verf zit in de mantel en tijdens het trekken verplaatst de verf zich naar de punt. Mantel en punt zijn gemaakt uit twee verschillende haarsoorten. De traditionele 'trekker'in de majolica techniek lijkt op een mantelpenseel maar wordt gebruikt voor het schilderen van de contouren. Dit penseel wordt gemaakt van runderoor haar. VeKa verkoopt nog de echte ouderwetse.
    Een retoucheerpenseel gebruik je voor (tadaaaaa!) retoucheren. Meestal is het kortharig waardoor het weinig verf opneemt. Dat is bij retoucheren van olieverfschilderijen noodzakelijk. Vrijwel altijd wordt het gemaakt van het beste marterhaar. In de keramiek zie ikzelf geen toepassing.
    Chunking is het beste Chinese varkenshaar. Interlocked is de wijze waarop de haren in de bus zitten. Kun je gebruiken in de keramiek voor...retoucheren van kleine(re) plekjes.
    Een zachtharige spalter gebruik ik voor het glazuren van mijn tegels. Glazuur op kwastdikte Drie lagen met tussendoor drogen. Nooit problemen mee gehad. Je verbruikt minder glazuur en het geeft minder geklieder dan eenzijdig dompelen.
    Ik hoop je iets wijzer te hebben gemaakt. Wil je meer weten over penselen dan kan ik je 'Kunstschildersmaterialen' van Max Doerner aanraden.
    Groet,
    Gerrit Sman
    Atelier de Violier
    beantwoord
  • De spalters die ik gebruik zij Hake-kwasten van geitenhaar. Dat was ik vergeten te vermelden.
    beantwoord
  • Hallo Gerrit.
    Allereerst bedankt voor de uitgebreide uitleg.

    Deze verschillende vragen zijn ontstaan omdat:
    - Ik een vrij brede zachtharige spalter heb gekocht waarvan ik denk dat deze gemaakt is van kunstvezel en deze brede KORTharige kwast was bedoeld voor grotere vlakken te glazuren. Ik vind dat deze kwast niet voldoende glazuur vast houdt en vind het daardoor voor grote vlakken dus niet handig. Ik heb ook LANGharige kwasten (wat minder breed) wat dus achteraf ook spalters (hahaha) blijken te zijn, gemaakt van varkenshaar en deze voldoen veel beter aan deze eisen....met het glazuur op kwastdikte.
    Ik neem dus aan dat de kort harige spalter minder geschikt is voor grotere vlakken...
    - Mantelpenseel valt dus af en ik ga bij VEKA kijken naar de "trekker" voor de majolica techniek.
    - oké , het retoucheerpenseel wordt gebruikt voor retoucheren, :-) wordt dus gebruikt voor kleine vlakjes.
    Juist daarom had ik gedacht dat deze ook wel voor het glazuren gebruikt zou worden. Wanneer deze weinig verf opneemt zal deze ook weinig glazuur opnemen en vandaar natuurlijk dat deze niet toegepast wordt in de keramiek.
    Ik ben zeker weer wat wijzer en ga eens weer verder op zoek.

    Groetjes: Marrie.


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.