ALGEMEEN > Diversen > Koperen cent

Wie weet hoe het verloop is wanneer je in een biscuit gestookte schaal een aantal centen van koper op de bodem legt en dan een gladbrand tot 1050° .

Ik ben benieuwd of hier iemand iets van weet, omdat het hier om puur koper gaat.
Groet, Truus w.

9 antwoorden

  • Truus, volgens mij ligt het smeltpunt van koper hoger. Dus er gebeurt waarschijnlijk niets. Ja, het wordt misschien zwart.
    beantwoord
  • Truus, koper heeft een verweking/smeltpunt van 1085°C, wat betreft ZUIVER koper. Meestal betreft het koper in legering met andere metalen, wat men dan onder messing of brons kent, die dan weer andere smeltpunten hebben. Hou er wél rekening mee dat dit metaal sterk gaat uitzetten en opnieuw krimpen en wel op een totaal andere wijzen dan glazuur.
    beantwoord
  • Lucien,

    Dank voor uw antwoord, het lijkt me dan nu verstandig(er) om hiermee niet te experimenteren.
    Groet, Truus w.
    beantwoord
  • Waarom niet, Truus, een staaltje met enkele muntjes is het enige wat u te verliezen hebt. Doen!
    beantwoord
  • Inderdaad Lucien, ik ga het eens uit proberen, tzt doe ik hiervan verslag, zal niet direct zijn.
    vr groet, Truus
    beantwoord
  • Ik heb in een biscuit gebakken schaaltje de bodem bedekt met koperen centen en het resulteerde tot een aangekleefde massa, de centen zijn geenszins versmolten. Het smeltpunt wordt dus niet bereikt met 1050°. En deze munten zullen wel geen zuiver koper zijn.
    Toch goed om te weten en te proberen.
    vr groet, Truus
    beantwoord
  • Klinkt goed Truus,ik probeer munten met sieraden van keramiek te combineren,de munten verlijm ik dan.

    Misschien dat het verlijmen ook met glazuur lukt.Bij mijn huidige werkstukken is het dan belangrijk dat de munten niet vervormen.

    Zo te lezen is dat met jouw experiment op 1050 niet gebeurd.

    Rob
    beantwoord
  • Rob,

    Bedankt voor je reactie, en inderdaad de centen waren niet vervormd, wel verweekt en bij het losmaken van de bodem, wat heel gemakkelijk ging braken de centen als lucifersstokjes.
    Wat restte was een ‘afdruk’ van de centen op de bodem, allemaal rondjes, dus..

    Nu ik dat van jou lees, wil ik toch nog eens de bodum bedekken met centen en daarover transpirant glazuur, bedoel je het verlijmen op die manier of eerst glazuren en dan snel de centen in het glazuur`drukken, ahw. plakken`?

    vr groet,

    Truus
    beantwoord
  • Truus, de bodem bedekken met centen en daarover dik glazuren is mogelijk een optie die onderzocht kan worden, ik ben benieuwd als je daar een eventueel resultaat van hebt.

    Tot nu toe heb ik de munten niet mee gebakken maar ze later bevestigd met montagekit van Bison aan het werkstuk. Dit is een speciale lijm om metaal aan steen te lijmen.

    Ik weet niet of je metaal op glazuur kunt lijmen met deze lijm,maar met de dremel of een vijltje slijp je wat van het glazuur makkelijk weg.

    Ik denk er ook over om een gaatje te boren in de munten en ze op deze manier te bevestigen aan sieraden van keramiek,maar de lijm voldoet ook prima.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.