ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietporselein dikker maken

Ik wil graag met gietporselein dunne lijnen gaan trekken op een gipsplaat. Ik laat ze niet helemaal in en in opdrogen omdat er dan krimpscheurtjes zouden ontstaan. Maar steeds merk ik dat wanneer ik het los wil maken met bv een lomer het toch weer breekt. Vervolgens heb ik er wat kaolien aan toe gevoegd om er een dikkere pasta van te maken. Ook dan ontstaan er nog steeds scheurtjes. Moet ik nog iets anders aan toevoegen om de gietklei "rekbaarder" te maken. Ik heb het ook al geprobeerd op bakpapier. Maar ik denk toch dat ik gebruik moet maken van mijn gipsplaat.
Alvast bedankt, Groetjes Sil.

11 antwoorden

  • Ik schilder zelf met gietklei op gips.Het is belangrijk dat de gipsplaat goed droog is en vrij van klei restjes.Ik schuur de gipsplaat dan ook 'schoon' met schuurpapier.

    Porselein is zowiezo moeilijker te gieten en te verwerken als aardewerk gietklei.Bij gieten heb je een bepaalde minimum wanddikte nodig, anders lost het werk niet goed.Dit geldt ook voor schilderen op gips met klei ,te dun werk komt slecht los.

    Ik help schilderwerk op gips met los te komen een handje met een paletmes,wanneer het werk leerhard is.

    Je zou de pasta dikker kunnen maken door een bepaalde hoeveelheid gietklei wat te laten indrogen, zodat er wat water verdampt.De klei is ook wat plastischer te maken door toevoeging van ball clay.

    Rob

    beantwoord
  • Hallo Sil,

    Heb je al geprobeerd je lijnen rechtstreeks op een ovenplaat te maken? (of bewerk je de lijnen nog nadat ze op de gipsplaat liggen?)
    beantwoord
  • Mij is het enkel gelukt met Bone China gietklei, maar enkel kleine werkjes. Ik ben ook aan het zoeken, misschien een vezel toevoegen aan de gietklei of rechtstreeks op een ovenplaat waar een nat papier op komt en daarop tekenen.
    Hierbij ga ik een foto proberen te plaatsen van een werkje dat gelukt is.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie tips. Ik heb geprobeerd om direct op de ovenplaat te werken, maar tevergeefs. Ook heb ik het geprobeerd op tekenpapier, krantenpapier en bakpapier en ook de gipsplaat. Bij het gebruiken van de soorten papier heb ik gemerkt dat het papier ging kromtrekken bij het drogen, waardoor de tekeningen die ik maakte gingen barsten.Ik heb ook een beetje ball clay aan de gietklei toegevoegd. De gietklei werd hier wel iets dikker van, de dikte van een zachte pasta.

    Door de dikte van de pasta die ontstaan was door de ball clay kon ik wel mooie lijnen maken.
    (maar helaas gingen die snel stuk.)
    Misschien moet ik het nog eens proberen op overtrekpapier of een soort papier met een vettige laag?

    Maar goed, ik geef natuurlijk niet op voordat het me uiteindelijk eens gaat lukken.
    Bedankt voor jullie tips.
    Groetjes sil
    beantwoord
  • Ik heb met hetzelfde probleem geworsteld.
    Weet de oplossing ook niet.
    Laat je iets weten als het wel lukt?
    beantwoord
  • Hoi anna, ik zal het je laten weten als het me lukt.
    Ik ga nu nog proberen om wat meer kaolien toe te voegen aan de gietklei.
    En als dat niet lukt dan ga ik proberen om van een stukje gedroogde porseleinen gietklei weer poeder te maken en dat dan weer aan de gietklei toe te voegen.
    (gewoon kijken of dat helpt)
    Als jij nog tips hebt hoor ik natuurlijk graag van je.
    Groet van mij, sil.
    beantwoord
  • Sil, u moet er wel op letten dat het toevoegen van kaolien ook het sinterpunt van de gietklei gaat verhogen wat tot gevolg heeft dat het eindresultaat ook een stuk brozer wordt. Als u toch kaolien aan de gietklei wil toevoegen, gebruik dan de gecalcineerde versie omdat deze minder gaat krimpen. Hebt u al gedacht te werken op een glasplaat met de zuivere gietklei ? Eventueel zelfs in-oliën zodat er helemaal geen verkleving kan optreden.
    beantwoord
  • Dank je Lucien, dat is zeker de moeite van het proberen waard, ook het in-oliën op glas ga ik proberen. Ik laat het resultaat weten. Groet, sil.
    beantwoord
  • Hoi Sil
    Al surfend kwam ik op deze site terecht.
    Is hier misschien een oplossing van ons probleem? Namelijk met papierklei- of porselein werken?
    www.grahamhay.com.au/.../AntonellaCimatti1.jpg
    Groetjes
    beantwoord
  • beantwoord
  • Ik heb eens heel dunne platen gegoten in porselein en ik draaide die na een uur al om dan was het water er al uit en het porselein noch heel plastis en was het los van de gipsplaat het verdere drogen op het gips gebeurde heel traag op een koele plaats en goed afgedekt met plastiekzo had ik de beste resultaten m.v.g.Dirk
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.