ALGEMEEN > Diversen > Mallenzeep

Beste lezer,

Ik ben hier nieuw ;-)
Student Meesterbinder en sinds een jaar intensief bezig met het maken van bloemgerelateerde gebruiksvormen in porselein waaronder vazen en schalen die ik binnenkort presenteer tijdens een expositie in Sittard.
Ik maak veel gebruik van de mallentechniek.

Ik heb steeds problemen met m'n mallenzeep die te snel in het gips trekt, waardoor ik meerdere malen opnieuw zeep moet aanbrengen. Zelfs dan gaat het nog vaker mis...
Dit is het recept wat ik nu gebruik:
grote pan
2 stukken Sunlight zeep = 300 gram (d.i. zuivere zeep)
1300 cc water
600 cc olie (slaolie of maiskiemolie)
Doe zeep in een grote pan en breng aan de kook (let op overkoken)
laat 3 uur koken tot alle zeep in de dan verzadigde oplossing is opgenomen
Laten afkoelen. Na een nacht is het resultaat :opstijving.
Voeg olie toe en vermeng zorgvuldig met (staaf) mixer
Gebruik:
Met kwast opbrengen.
Soms in meerdere lagen met tussendoor opwrijven.
Onderhoud:
Na enige tijd kan de bovenkant van het emmertje opgedroogd zijn.
Dat wat water al opkloppend doorwerken.

Nu heb ik al vaker wat water toegevoegd en toch blijf ik de problemen houden.. Wie kan mij helpen?!
Wat kan ik toevoegen of heeft iemand een fijn (vettig) recept voor mij?

Met vriendelijke groet :-) Bart van Didden
gevraagd

13 antwoorden

  • Bart, vergeet die zeep. Probeer eens vloeibaar boenwas? Het hoeft echt geen bijenwas te zijn. Handcréme op basis van siliconen werkt ook uitstekend. En beter voor het gips. Zeep is agressief tegenover calcium. Denk maar aan kraanwater wat veel kalk bevat gaat u dubbel zoveel nodig hebben dan water zonder kalk. En... geen geknoei meer met mixer en snelkoker. :-)
    beantwoord
  • Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er nu precies misgaat. Ik heb nergens last van.
    beantwoord
  • Dàt geloof ik best, Let, maar misschien het gips wél, en die zeg niks. :-)
    beantwoord
  • Dank Lucien en Let! Fijn dat ik al zo snel antwoord heb gekregen :-)..
    @ Lucien: ik ga het uitproberen met de boenwas, evt de handcreme op basis van siliconen. Wist trouwens niet eens dat dat bestond! Ben benieuwd naar het werkresultaat!! Ik neem aan dat het 'puur' gebruikt wordt...
    Heeft u zelf veel ervaring met het het maken van gipsmallen en daarbij het gebruik van boenwas/handcreme?
    @ Let: ik zou ook graag willen weten wat er mis gaat. Ik heb alles zo gedaan zoals in het recept, maar het blijft misgaan. Steeds als ik een laag heb aangebracht lijkt het er snel in te trekken en kan ik alweer een andere laag erop smeren.. op die manier gaat er veel tijd in zitten zeker omdat ik altijd secuur werk.
    Gebruikt u hetzelfde recept?
    beantwoord
  • Ja, bijna hetzelfde recept. Ik schaaf alleen de zeep in het kokende water met een kaasschaaf. Zodra het opgelost is, is het goed. Dat hoeft dus helemaal niet 3 uur!!! Volgens mij duurt dat nog geen kwartier.

    Ik smeer 4x elk half uur de mal helemaal in met zeep en daarna veeg ik met een droge kwast de hele mal strak, zodat er geen strepen meer zijn.
    Lucas Florijn heeft mij dat zo geleerd en het werkt perfect. Met dank aan Lucas!!
    Het werkt perfect! De resultaten kun je zien op www.letdekok.nl
    Succes!

    beantwoord
  • Bart, ik heb ook nog met zeep gewerkt in de tijd ik nog academie liep. Nadien heb ik enkele jaren stage gelopen bij iemand die zijn hele productie via mallen werd gemaakt. Daar heb ik geleerd enkel zeep te gebruiken NADAT de mal klaar was om mijn handen te wassen, en enkel met vloeibaar was ( bijen-of minerale was ) te werken op de mallen. Nu werk reeds meer dan 30 jaar zo en maak druk-mallen (geen gietmallen ) in meerdere delen. Zeep-oplossingen maken het gips rot. Doe de proef: leg een stuk gips in zeepsop en zie hoelang dit heel blijft. Dus, vergeet dit recept.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik heb geleerd de mal in te smeren met de groene zeep/olie emulsie dit laten intrekken, afwassen met sponsje en water, even wachten en dit nog 2 maal herhalen.
    Het werkt op zich prima, zou de zeep er dan voor een groot gedeelte uitgewassen zijn en daardoor geen slechte invloed meer hebben op de gips?
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke, ik snap nog steeds niet waarom u zeep zou gebruiken ? Zeep wordt gemaakt van soda en olie/vet. Wat als buffer werkt, is het olie/vet -gedeelte. Het soda lost kalk/gips op. Het kwaad is reeds geschied bij het insmeren. Zo werkt zeep toch ? Hoe meer water bij het 'uitwassen', hoe dieper het soda in het gips gaat zitten. Waarom zeep/olie gebruiken als boenwas beter werkt met zero-neveneffect ? U kan ook vloeibaar siliconen gebruiken. De firma VOSS-chemie heeft dit spul in spuitbus: Trennspray, anti-kleefmiddel voor vormmaterialen. Ik vind dit erg dat men nog steeds aanleerd zeep te gebruiken. Kent u het systeem om een vorm in sectoren op te delen met metaalplaatjes ? Wat-een-knoeiboel. En toch wordt dit nog steeds zo aangeleerd. Nu goed, u doet maar, denk ik dan.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Ik heb een vraagje. Als je je mal hebt ingespoten met siliconen, moet je hem daarna dan ergens mee schoonmaken?

    Groeten, Jose
    beantwoord
  • Jose, welk deel van de mal heb je ingespoten met ( welke ) siliconen ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    ik ben nog niet bezig, ik vroeg me alleen af hoe je de siliconen weer van de mal afkrijgt als je een meerdelige mal maakt, maar nu ik er langer over nadenk spuit je alleen datgene in waar het gips elkaar raakt, dus daar hoeft het niet poreus te zijn, toch?
    beantwoord
  • Jose, ik dacht zo al iets. Gezien je toch nog niks verknoeid hebt ( en ik nog niet weet wat voor siliconen je gaat gebruiken ) kan je beter werken met een was-oplossing, ofwel in spuitbus ( gebruikt men in kunsthars-toepassingen ), ofwel kan je er ook wax-resist voor gebruiken ( te koop bij leverancier keramiekbenodigdheden, en met penseel is op te brengen, enkel op de plaatsen waar de verschillende gipsdelen elkaar raken. Dit heeft geen gevolg voor giet- of drukmal. Vloeibare boenwas werkt ook uitstekend.
    beantwoord
  • Ok dank je wel, wax-resist heb ik wel, kan ik aan de gang.

    Groeten, Jose
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.