ALGEMEEN > Ovens > Vebruik KVK/70 1300gr

Beste allemaal,

Ik ben mij aan het orienteren op steengoed ovens.
Ik heb de KVK/70 1300gr op het oog. Heeft iemand enig idee wat deze aan Kwh vebruikt voor een typische 1250 graden steengoed stook en een typische 960 graden bisquit stook?

Bij Ve-Ka zelf hebben ze geen idee. Ik vind dat hier slecht iets over te vinden is. Ook bij Keramikos hebben ze maar weinig benul wat hun ovens nu precies verbruiken.

Ik snap dat een stook een variabel gegeven is, maar een richtgetal zou toch voor handen moeten zijn. Maargoed, aangezien dat blijkbaar niet zo is, wie weet is er op dit forum iemand die dit weet of weet waar ik dit kan vinden.

Alvast bedankt voor de hulp!

groet, Marijn
gevraagd

7 antwoorden

  • Marijn,
    Er zijn te veel factoren die het verbruik kunnen beinvloeden. Als u op zoek bent naar de zuinigste oven heeft dit enkel te maken met de isolatiewaarde van de oven. U hoeft enkel de nuttige literinhoud naast het vermogen van de oven te leggen. Maw., hoeveel Kwatt. heeft een bepaalde oven nodig om een bepaalde Ltr. inhoud te verwarmen.
    beantwoord
  • Dat er veel factoren zijn die de stook beinvloeden is logisch, maar ik wil eigenlijk gewoon weten hoeveel euro's een -gemiddelde- stook mij kost. Dat begint met het weten van het totaalverbruik aan Kwh per stook. Er is natuurlijk altijd wel een gemiddelde te destileren. Misschien is er iemand op dit forum die al een KVK/70 heeft en mij kan vertellen hoeveel dat ongeveer is. De ovenfabrikaten zelf hebben namelijk geen idee.
    beantwoord
  • Hai Marijn,
    Ik weet niet wat de kvk oven verbruikt, het enige merk dat ik weet, waarvan het verbruik vermeld staat op de site, is het nieuwe merk primus dat door mojo keramiek verkocht wordt, misschien is dit een beetje een indicatie voor je. Ze zeggen wel op de site dat dit de energie-zuinigste oven is... dus wat je dan bij het genoemde bedrag op moet tellen om uit te komen op het verbruik van de kvk 70 1300 graden?...
    groetjes monique
    beantwoord
  • dag Marijn,
    een fictief rekensommetje:
    de oven heeft een capaciteit van 7 kilowatt, dus als hij voluit brandt verbruikt hij per uur 7 KW

    in de eerste fase van de stook 0 - 100 C in 2 uur tijd staat de oven 10% van de tijd aan en de rest van de tijd uit = 0,20 KW

    in de tweede fase van de stook 100 - 500 C in 4 uur tijd staat de oven 30% van de tijd aan en de rest van de tijd uit = 1,20 KW

    in de derde fase van de stook 500 - 600 C in 2 uur tijd staat de oven 50% van de tijd aan en de rest van de tijd uit = 1 KW

    in de vierde fase van de stook 600 - 980 C in 4 uur tijd staat de oven voluit aan = 28 KW

    totaal 30,4 kilowatt verbruikt.

    Alleen heb ik de percentages waarin de oven aanstaat gegokt, dat is natuurlijk per oven verschillend en hangt zoals Lucien zegt helemaal af van de isolatiewaarde van de wand.

    maar misschien kan je hier wat mee.
    groet
    Hans



    beantwoord
  • Mooi rekensommetje Hans.
    Buiten de isolatiewaarde ( energiedoorstroom ) is er dan ook nog de hoeveelheid klei in kg. wat dient te worden gebakken. Een oven vol tegeltjes of een oven met een enkele pot. Ook dat geeft relatief grote verschillen.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Inderdaad de massa in de oven die opgewarmd moet worden is ook van invloed.
    Maar op deze manier kan je een schatting van het verbruik maken.
    Als je een oven aanschaft is de isolatiewaarde van de wand toch de factor die bepaalt hoeveel energie er verbruikt gaat worden.
    Zelf heb ik heel lang de meterstanden bijgehouden en ben tot de conclusie gekomen dat een gemiddelde bisquitstook 30 kuub gas kost en een glazuurstook gemiddeld 40 kuub, bij een netto oveninhoud 600 liter.
    Omdat ik over een lange tijd heb gemeten weet ik nu het gemiddeld verbruik.
    Als de oven ouder wordt loopt de isolatiewaarde wat terug en wordt het verbruik groter.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans ea,

    Bedankt voor jullie antwoorden! Het is in ieder geval een begin tot een rekensom. Ik heb zelf het volgende tabelletje gemaakt:

    Temperatuur Capaciteit Kilowatt Vebruik 1 uur
    0 0,1 3,6 0,36
    100 0,2 3,6 0,72
    200 0,3 3,6 1,08
    300 0,4 3,6 1,44
    400 0,5 3,6 1,8
    500 0,6 3,6 2,16
    600 0,7 3,6 2,52
    700 0,8 3,6 2,88
    800 0,9 3,6 3,24
    900 1 3,6 3,6
    1000 1 3,6 3,6
    1100 1 3,6 3,6
    1200 1 3,6 3,6
    1300 1 3,6 3,6

    Stel dat de oven dan dus to 1300 graden gaat dan ben je 34,2 kilowatt kwijt. Stel 20 cent per kilowatt incl belastingen dan kom je op 7,5 euro uit.

    Wat betreft de oven: ik ga niet voor de KVK/70 1300 graden. Ik heb geen krachtstroom en ben ook niet van plan dit aan te leggen. Dus ik zet met een max van 3600 watt. Ik wil echt graag 1250 graden stoken, maar volgens Ve-Ka haalt de oven alleen in de meest gunstige omstandigheden 1280 graden op het lichtnet. Oftewel, in de praktijk dus niet. En zeker niet als de oven wat ouder word lijkt mij.

    Met een 50 liter oven moet het wel lukken. Dat zie je ook terug bij andere modellen zoals die van Keramikos, Ve-Ka, Nabertherm en anderen. Dus het zal een KVK/50 worden of bijvoorbeeld een Economy Favorite 50l van Keramikos.

    Ik weet niet of iemand hier nog iets over te adviseren heeft?? Mij bekruipt inmiddels het gevoel dat Ve-Ka iets wat rooskleurig denkt bij de vermeldding van zijn temperaturen.


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.