ALGEMEEN > Klei - algemeen > transparant porselein

Hoe krijg ik porselein zo transparant mogelijk;
Welke porselein klei, bakproces e.a kan ik het beste hanteren?

9 antwoorden

  • Hallo Arja,

    Welke klei? dat nogal persoonlijk want de een is witter en plasticher dan de ander.
    Ik gebruik vap 251royal van Valentine.
    Bij keramikos hangen de voorbeelden aan de muur.
    Bakken 6 uur naar 650 graden en dan vol door naar 1250 geeft bij mij een mooi transparant resultaat.
    Zie foto.

    mvgr.Petrus Griepink
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Arja,
    Men heeft gewoon porseleinklei en is niet transparant. Om dit transparant te maken voegt men daar beendermeel aan toe en krijgt dan de naam Bone china. Men moet dit wel hoog genoeg stoken zodat het sinterpunt kan worden bereikt. Als u te hoog gaat stoken gaat deze wel vervormen. Een steunmal is aangewezen.
    beantwoord
  • Dank voor het meedenken, nog wat vraagjes welke temperatuur denk je aan is 1280ÂșC al hoog genoeg? Of wordt het aangegeven op de verpakking? Welke dosering Bone China raadt je aan toe te voegen?
    beantwoord
  • Inderdaad prachtig lichtschijnsel door de schaal!
    beantwoord
  • Arja, Bone China IS transparant porselein. Dit moet je nergens aan toevoegen. Dat is zo te koop. Zie op de verpakking of info naar de Max. temperatuur. U kan ook beendermeel aan porseleinklei toevoegen om dit transparant te maken, maar dat vergt wat uitproberen en afhankelijk van met welke klei u werkt.
    beantwoord
  • Lucien,
    Is deze bone china ook in vaste vorm te verkrijgen (en weet je ook waar of alleen in gietsubstantie?
    beantwoord
  • Hallo Arja,

    Zelf zou ik gewoon als starter de keus maken uit de standaard van hoge kwaliteit aangeboden porseleinklei gebruik maken.
    Deze zijn transparant bij bakken op de juiste temperatuur, altijd aangegeven op de verpakking.

    Groet, www.petrusgriepink.nl
    beantwoord
  • Arja, voor Nederland weet ik dit niet. Ik vermoed dat de meeste leveranciers dit wel in huis hebben, ook in broodjesvorm. Let wel: vraag naar Bone China en niet enkel porseleinklei.
    beantwoord

  • Misschien kan je hier iets mee.

    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=13606

    Petrus
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.