ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Schopschijf zonder spatbak ?

Een paar maanden geleden heb ik een draaicursus gedaan, daarna heb ik wekelijks gedraaid bij een algemene keramiekcursus.
Ik wil thuis ook gaan oefenen. Op Marktplaats worden regelmatig goedkope (of gratis) schopschijven aangeboden.
Voor een elektrische schijf heb ik (nu) geen geld.
Mijn vraag: de schopschijven die aangeboden worden zijn altijd zonder spatbak.
Moet je er dan zelf een spatbak bij maken ? Je krijgt anders toch een enorme rommel ? Laat je alles gewoon op de grond of op het vliegwiel vallen ?
(water, kleiresten bij afdraaien).
(De foto komt uit een willekeurige Marktplaats advertentie, ik hoop dat dit toegestaan is).
Ik vraag me dit al een tijdje af, ik hoop dat iemand me antwoord kan geven.

Peter

Bijlagen:

5 antwoorden

  • Hallo Peter.
    Je vraag: MOET ik er een spatbak op plaatsen.
    Nou: men móet natuurlijk niets.
    Handig lijkt het me echter wél (gezien de eventueel te kunnen maken van snelheid) een spatbak te plaatsen, willen de omstanders geen dekking te hoeven zoeken..... :-)

    Eigenlijk geef je zelf het antwoord al.

    Afhankelijk van de te kunnen verwachten snelheid van de schijf, met de: te willen gebruiken hoeveelheden water, zal de hoeveelheid van de schijf af vliegen zonder spatbak??
    beantwoord
  • Mijn vraag is misschien niet duidelijk genoeg.
    Hoe doen andere mensen dat met een eenvoudige schopschijf ? Gewoon zonder spatbak ?
    Hoort er een spatbak bij een schopschijf ? Of moet je gewoon erg netjes werken.
    Ik denk dat het wel mogelijk is om er eentje te maken van een afwasteiltje.
    Peter
    beantwoord
  • Hallo Peter,

    Ik werk met een stuk bouwzeil. Dat heb ik vastgeplakt met ducktape onder het plankje waarop je je spulletjes zet. Knip erin gemaakt met een gat aan t eind en het zeil om de draaistang heen getrokken. Daarna ook die knip weer dicht geplakt.
    Het zeil is zo lang dat ik het op mijn schoot kan trekken tijdens het draaien. Werkt niet zo goed als een spatbak, maar het scheelt toch een hoop poetswerk. Het frame en het vliegwiel hoef ik nu nauwelijks meer af te nemen na t daaien en mijn vloer blijft redelijk schoon.
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip. Dat lijkt me een goede oplossing.
    beantwoord
  • dag Peter,
    Ik draai al jaren met een schopschijf zonder spatbak, een plastic teiltje daar knip je een stuk van af zodat ie onder de draaischijf kan staan een soort van diep bord, daar leg je een grote spons in tegen de rand van de draaischijf en al het water en kleislip wordt in de spons geslingerd of en toe knijp je de spons uit in een emmertje. dit werkt bij mij prima. vriendelijke groet Marijcke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.