ALGEMEEN > Klei - algemeen > porseleinpoeder

Best mensen
Ik heb 5 kg limoges porseleinpoeder gekregen. Hoe kan ik hier draaiporselein van maken? moeten er nog dingen aan toegevoegd worden? Ook ter voorkoming van ineenzakken tijdens het draaien?
Ik heb gehoord dat je sowieso best gedistileerd of toch in ieder geval kalkvrij water gebruikt. Dit ter voorkoming (of gedeeltelijke hulp) van vervorming in de oven bij glazuurbrand.
Kalk zou namelijk een smetpuntverlagend effect hebben, wat vervorming van het porselein bij hoge temperaturen in de hand werkt. Onlangs beweerde een keramiste dat haar porseleinen stukken niet meer vervormen in de oven sinds ze kalkvrij water gebruikt bij het draaien. Wat is jullie ervaring hiermee?
Alvast bedankt

1 antwoorden

  • Het is best lastig om van poederklei een goed verwerkbare boetseerklei of draaiklei te maken.Ik heb alleen ervaring met het maken van boetseerklei.

    Allereerst maak ik van de kleipoeder gietklei(mogelijk dat alleen water aan de poeder toevoegen ook werkt).
    Het gietklei mengsel giet ik uit op gips.

    Als de gietklei wat uitgehard is doorkneed ik de kleimassa,die nu nog erg 'slap' is, en probeer ik de klei wat uit te rollen.De klei moet nu vocht gaan verliezen.Het drogen en kneden dient zo mogelijk herhaalt te worden.

    Het kan zijn dat bij het limoges poeder ook nog bentoniet toegevoegd dient te worden,dit om de plasticiteit te verbeteren.

    Eigenlijk zou ik je aanraden om een broodje limoges draaiklei te kopen.De klei is zeker de moeite waard en wordt mooi doorschijnend mits dun verwerkt.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.