ALGEMEEN > Klei - algemeen > inzakken van porselein

Ik probeer boogvormige constructies te maken d.m.v. handvormen met papierporselein. Ik gebruik porselein (VAP253) omdat de constructies fragiel zijn en ik ze d.m.v. hoog stoken sterk wil maken en steengoed klei bij hoge temperaturen niet wit blijft.
Bij het stoken blijkt het werk nogal in te zakken. Ik heb geprobeerd steunen te plaatsen van steengoedklei, maar het porselein zakte daar zodanig overheen dat het brak of de steengoed steun klem kwam te zitten.
Ik ben nu bezig met experimenteren met een mengsel van porselein en steengoedklei. Dit lijkt qua inzakken iets beter te gaan, maar de kleur is niet ideaal.
Nu vroeg ik mij af of de manier van stoken ook van invloed kan zijn op het inzakken. Is het bijvoorbeeld van belang om eerst biskwie te stoken? of maakt het uit of je langzaam of snel opstookt naar de max. temperatuur? Of heeft iemand andere tips?

8 antwoorden

  • Petra, vermoedelijk stookt u te hoog. Ipv. steengoedklei, kaolien toevoegen. Bisquit of Monoquit maakt hier geen verschil.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Uit eerdere discussies begrijp ik dat kaolien het belangrijkste bestanddeel is van porselein en een smeltpunt verhoger die de plasticiteit vermindert. Ik heb juist een porselein met bentoniet gekozen vanwege de plasticiteit bij het handvormen.
    Overigens heb ik eerst op 1180 gestookt. Toen was het al ingezakt en het porselein had nog een roze tint. Daarna heb ik (ondersteund) op 1220 gestookt. Toen was de kleur prachtig wit en behoorlijk ingezakt.
    Bestaat er eigenlijk documentatie over klei/porselein soorten, de invloed van stooktemperatuur op sterkte, inzakking en kleur?
    beantwoord
  • Petra,
    Het nummer zegt me niks, maar is dit gewoon porseleinklei of is het een Bone china ? Als deze klei al gaat vervormen op 1180°C kan u alleen maar het smeltpunt verhogen door er Kaolien ( in de vorm van Ball clay ?) aan toe te voegen. Wat Bentoniet is OK, maar enkel om de plasticiteit te bevorderen. Ball clay doet dat ook. De roze tint komt vermoedelijk doordat er toch een beetje ijzer in zit. Op hogere temperatuur is de kans groter dat uw oven naar neutraal gaat en zo het beetje ijzer gaat reduceren. Als u er alsnog problemen mee hebt zou u best uitkijken naar een andere klei. ' No body is perfect ' :-)
    beantwoord
  • Hoi

    Ik heb het maar van horen zeggen, maar welk water je gebruikt zou ook van belang zijn bij de stook van porselein.
    Het water dat je gebruikt bij de aanmaak, en/of bewerking van het porselein, zou kalkvrij moeten zijn omdat kalk een smeltpuntverlagend effect heeft, en zo vervormingen en ineenzakken in hand zou werken bij hoge temperaturen.
    beantwoord
  • Anna,
    Calcium is inderdaad een basevormend element en werkt boven de 100°C als smelter, echter, dan moet er al echt heel veel kalk in het leidingwater zitten wil dit enig effect hebben op het smeltpunt. Ook porselein bevat calcium, en wel in grotere concentraties dan in leidingwater. Ik denk dat het euvel van sinteren eerder aan de stook ligt dan aan het leidingwater.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Het is gewoon porseleinklei, geen bone china. Ik heb technische gegevens opgezocht en ze geven een stooktemperatuur op van 1220 tot 1280.
    Hoeveel ball clay moet ik ongeveer bijvoegen? En kan ik dat ook door de klei heenkneden of moet ik dan alles weer drogen en tot poeder maken?
    Of heb je een suggestie voor een andere goed plastische porselein die minder inzakt?
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Ik heb proeven gedaan op inzakken (ook op sterkte maar die heb ik nog niet verwerkt) Ik heb vier variaties getest:
    1. porselein puur.
    2. porselein met 10 % ball clay (uw suggestie)
    3. porselein met 25 % steengoedklei
    5. porselein met 20 % molochiet (tip van keramikos)
    Ik heb hiervan boogvormige trappetjes gemaakt en die op 1220 gestookt. zie fotos.
    Alles is wel wat ingezakt, maar de proef met molochiet het minst, daar is ook de vervorming het minst.
    Het is natuurlijk geen wetenschap, dan zou ik de proef veel meer hebben moeten standaardiseren en veel meer proeven hebben moeten doen, maar voor mij was het een gemotiveerde keuze om voor een toevoeging van molochiet te gaan.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Petra,
    Om een goed vergelijk te hebben zou u evenveel ball clay als molochiet hebben moeten toevoegen. Ball clay geeft wél een grotere krimp en gaat daardoor de spanning bij het vormen accentueren, maar niet bij gieten bijvoorbeeld. Molochiet is een merknaam van Mulliet, wat hoog gecalcineerde kaolien ( bv.ball clay ) is. Een hoogwaardig chamottepoeder zeg maar. We weten dat gecalcineerde grondstoffen niet meer krimpen, maar ten koste zijn van de plasticiteit. Beiden werken uiteraard temperatuursverhogend. Steengoed was een zinloze proef. Ik geef je deze info mee om de verbanden te zien en hieruit conclusies kunt trekken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.