ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Kleurpigmenten en bijenwas
Ik heb op de kunstmarkt in Rimburg werkstukken gezien die mij erg aanspraken.
De keramist gaf aan dat deze waren bewerkt met kleurpigmenten gekombineerd met bijenwas. Op mijn volgende vragen over het hoe en wat kreeg ik geen antwoord, waarschijnlijk het geheim van de kunstenaar!!
Wie weet iets te vertellen over dit geheim.
De kleurpigimenten waren allemaal natuurtinten.
Hopelijk kan iemand mij helpen, zodat ik kan experimenteren
De keramist gaf aan dat deze waren bewerkt met kleurpigmenten gekombineerd met bijenwas. Op mijn volgende vragen over het hoe en wat kreeg ik geen antwoord, waarschijnlijk het geheim van de kunstenaar!!
Wie weet iets te vertellen over dit geheim.
De kleurpigimenten waren allemaal natuurtinten.
Hopelijk kan iemand mij helpen, zodat ik kan experimenteren
5 antwoorden
-
beste Anneke,
Leuk dat soort geheimen van de kunstenaar.
Ik heb er nog nooit van gehoord kleurpigmeneten met bijenwas.
Als ik erover nadenk komt het volgende idee bovendrijven.
In een kleurpotlood is klei een bindmiddel voor het pigment en bij pastelkrijt dierlijk vet het bindmiddel.
Zo kun je bijenwas als bindmiddel gebruiken voor keramisch pigment.
Het houdt het kleurpigment bij elkaar als je het opbrengt.
Wat waarschijnlijk een extra effect geeft is dat de was smelt als je gaat bakken en het pigment over de klei kan vloeien als er veel was inzit, dat hangt natuurlijk ook van de snelheid van opstoken af.
Leuk iets om mee te experimenteren
Veel succes
Hans -
Hello allemaal, ondertussen vorder ik al een beetje nu zou ik graag enkele recepten willen krijgen van transparante glazuur die ik wil bakken op 1200°
hartelijk dank -
Hallo Anneke,
Nog zo gek niet dat idee pigment-was. Het procédé bestaat al eeuwen, ttz was-terpentijn met bruinsteen. Daar weten ze in Portugal en Spanje alles over. Het zijn de arabieren die dit hebben meegebracht. Het is wel omslachtig om mee te werken, gezien alles met penseel moet worden aangebracht en lijnen van gelijke dikte schilderen vraagt veel ervaring. Ze zijn er ook me die reden van afgestapt. Mooie voorbeelden vind men nog in musea. Ondertussen is er een handiger medium op de markt wat je gaat vinden op www.ceraline.be . Hou er wèl rekening mee dat alle koolwaterstoffen het glazuur gaan afstoten ( vetten en water, je weet wel ), maar om een lijn-walletje op te werpen tussen twee glazuren werkt uitstekend. -
Ik heb witte draaiklei gemengd met chroomoxide groen en het kleurmengsel Zr-Pr-Si Geel.
Mijn bedoeling is om een groene en gele klei te krijgen. Echter van de kleuren blijft na het bakken op 1250 graden Celsius niets over. Waarschijnlijk moet er nog een grondstof door de klei gekneed worden. -
Dag Wibe,
Niet alle kleurpigmenten zijn geschikt voor hogere temperaturen. Heb je wel de goede gebruikt ?
Het kan ook zijn dat je niet voldoende er door hebt gemengd
groeten
Hans
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.