ALGEMEEN > Klei - algemeen > draad lossnijden klei

Hallo,
Bij het lossnijden van een grote schaalvan de onderplaat, loop ik regelmatig tegen het probleem aan dat de draad door de bodem trekt. Ik probeer de draad zo strak mogelijk over de bodem van de plaat te trekken maar de draad lijkt naar het midden toe omhoog te gaan. Heeft iemand een oplossing?
gr.Maria
gevraagd

6 antwoorden

  • Met beide duimen de draad tegen de plaat drukken, Maria en tevens veel water gebruiken om de bodem van je werk vóórdat je begint met los snijden.
    Veel succes.
    beantwoord
  • Dag Maria,

    Bij een grote schaal komt de draad in het midden altijd meer omhoog, wat op de schijf achterblijft is dan altijd wat dikker dan bij een kleine schaal.
    De draad goed strak spannen helpt, maar beter is als jij tijdens het draaien de bodem in het midden wat dikker draait.
    Hoeveel dikker kan je zien aan wat achterblijft op de schijf.
    Als je niet voldoende kracht kan zetten om de draad strak te houden kun je een draad spannen op de manier waarop vroeger een spanzaag werd opgespannen.
    succes
    Hans
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag,
    De draad goed spannen is een moeilijke. Ik druk de draad heel stevig op de onderplaat. Ik zal de bodem inderdaad dikker moeten laten.
    dank jullie voor de reactie.Maria
    beantwoord
  • Hallo Maria,
    Klei is altijd meer weerbarstig dan we willen. Als blijkt dat een snijdraad in het midden enigszins omhoog komt kun je er achter proberen te komen waarom dit is. Je kunt een beter soort snijdraad proberen, deze strakker aantrekken, maar je zult zien dat het in het midden altijd iets omhoog blijft komen. Toen ik als productiedraaier werkte in een pottenbakkerij hield ik daar altijd rekening mee. De oplossing is simpel: maak bij het draaien de bodem in het midden ietsje dikker dan aan de buitenkant. Ervaring zal leren hoeveel dikker dat moet zijn.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dit forumitem zal worden gebruikt voor het novembernummer 2010.
    beantwoord
  • Wat ik vaak doe, is het begin lossnijden met een lang paletmes, zoals voor schilderen gebruikt wordt. Deze steek ik er langzaam maar zeker, al draaiende onder.
    Daarna gebruik ik een kleisnijdraad.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.