ALGEMEEN > Techniek > Gebruik van latex

Hoeveel laagjes moet ik aanbrengen op het porselein Hoe vermijd ik dat het glazuur onder de latex kruipt?
gevraagd

4 antwoorden

  • Ik neem aan dat je latex wil gebruiken om bepaalde delen 'af te plakken', die je niet wilt glazuren, tijdens het dompelen of spuiten van een glazuur. De latex dient als het glazuur droog is te worden los getrokken en verwijderd.
    1 laagje latex is voldoende en het glazuur kan hier niet onderkruipen. Een glazuur lijm toegevoegd aan het glazuur, zoals optapix, kan voorkomen dat het droge glazuur niet 'af gaat brokkelen' op de rand tijdens het verwijderen van de latex.

    Ik vind het gebruik van latex persoonlijk een beetje omslachtig. De latex is niet zo makkelijk
    te 'kwasten'. Liever werk ik met glazuur lijm of schilder medium, en kwastjes voor nauwkeurig glazuur werk.
    Rob
    beantwoord
  • bedankt bob, met schildersmedium bedoel je daar dan bv. acrylic medium van het merk amsterdam mee?
    ik gebruik dat ipv shellac. is 1 laagje dan ook voldoende?
    beantwoord
  • Nicole,met het gebruik van shellac ben ik niet bekend.
    Het gebruik van schilder medium bij het schilderen van glazuur is een andere techniek, dan de afdek techniek met latex.

    Als het werk het toelaat zou je ook nog kunnen denken aan afdekken met sjablonen van b.v. plastic.

    Bij de schilder techniek wordt zowel in 1 laag als in meedere laagjes geschilderd.B.v een kwast glazuur wordt in meedere laagjes geschilderd met tussentijdse droging maar b.v. een opglazuur wordt in 1 laagje geschilderd en dan ingebrandt.Het volgende laagje wordt daarna geschilderd.

    Om te schilderen met glazuurpoeder en opglazuurpoeder zijn speciale glazuur mediums te koop.Daarnaast zijn ook allerlei schildermediums op waterbasis te gebruiken die verkocht worden voor aquarel en acryl schilderen.

    Zo gebruik ik zelf zeefdrukpasta om reliefs mee in te wassen en oplosbaar acryl medium van het merk lascaux.Deze mediums zijn niet voor keramiek ontworpen maar branden weg zonder b.v. een zwart restant op het werk achter te laten.Medium van het merk amsterdam heb ik niet uitgeprobeerd,dit zou je moeten testen. Rob
    beantwoord
  • bedankt bob, ik probeer het vandaag nog uit!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.