ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei proeven

Wie kan mij vertellen hoe ik het beste proeven kan doen met het maken van aardewerk gietklei met verschillende toevoegingen.

Nu ga ik steeds uit van 2500 gram kleipoeder maar dat is zo veel.

Wil ik minder maken dan ben ik bang dat de hoeveelheden te onnauwkeurig gaan worden. Bijvoorbeeld van de soda en waterglas.
Het wordt dan wel heel erg weinig van elk.

En hoeveel procent bentoniet mag ik bijvoegen?
Ik heb nu klei gemaakt waar ik 3% aan toegevoegd heb. Dat was dan 75 gram. En dan 0,9 liter water erbij, 5 cc waterglas en 5 gram soda. Er was niet door te komen!
Ik doe vast iets verkeerd!

12 antwoorden

  • Ik maak eerst aardewerk gietklei aan.Dan giet ik bijvoorbeeld een plastic koffie bekertje(of een maatbeker) hier mee half vol en hier voeg ik b.v. gewogen kleurstof of een materiaal aan toe.Deze methode is vrij nauwkeurig mits de dikte van de gietklei steeds dezelfde is.
    Bentoniet gebruik ik indien ik van gietklei boetseerklei wil gaan maken.In mijn gietklei gebruik ik geen bentoniet,het verstoord de water huishouding van het mengsel.Voor meer plasticiteit van gietklei voeg ik ball clay toe.
    Rob
    beantwoord
  • In plaats van materiaal bedoel ik de toevoeging van een grondstof. Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Ik had inderdaad al ergens gelezen dat jij daar ball clay aan toegevoegd had.
    Ik heb dat nu ook gedaan (5%) maar het werd weer zo'n dikke brij. Ik heb er een halve liter water bij moeten doen voordat het een beetje in de richting kwam.
    Maar dat van een bekertje lijkt me inderdaad een goed plan. Ik moet dan wel van een bepaald gewicht uitgaan denk ik.
    Ik ga eens kijken of dat lukt. Met de dikte bedoel je denk ik het gewicht toch?
    Eerst morgen kijken hoe mijn gietklei met de ball clay geworden is.
    Dankjewel voor je advies.
    beantwoord
  • Als je bentoniet of ballclay wil toevoegen moet je het droog mengen met de andere kleisoorten anders wordt de gietklei heel moeilijk om te verwerken Let.
    Veel meer water toevoegen werkt niet omdat dan je litergewicht niet meer klopt.
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Ik heb het inderdaad droog gemengd. Dus dat was wel goed. Ik heb geen idee waardoor het zo'n stevige brij werd. Niet doorheen te komen!
    beantwoord
  • Let,de wb30pm kleipoeder voor aardewerk(was vroeger van vingerling) bevalt mij het best om aardewerk gietklei van te maken.Hier voeg ik geen ballclay aan toe.

    Deze klei bakt ook wit omdat er veel krijt in zit en geeft daarom ook mooie glazuur resultaten.Mogelijk dat veel krijt en ball clay niet goed samengaan,de wb30pm is goed verwerkbaar van zichzelf.

    Ball clay gebruikte ik bij het maken van porselein gietklei.De klei werd dan wat meer plastisch ,wat het onbeschadigd lossen van het model uit de mal bevorderd.

    Sowieso het toevoegen van grondstoffen zal de gietbaarheid en verwerkbaarheid van de klei niet bevorderen.Ik neem dit dan voor lief voor een beter eindresultaat.

    Wat je nog kan proberen om de dikke brij weer vloeibaar te maken is wat alkali fritte toevoegen.Test dit met een kleine hoeveelheid uit.Toevoegen van alkali fritte werkt wel smeltpunt verlagend.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Ik gebruik ook WB30PM, bevalt inderdaad prima.
    Mijn probleem was dat, als ik de rand langs de vorm afsneed, er rafelige randen ontstonden. Dat wil ik liever niet.
    Met die Bentoniet was het al beter maar dat was tijdens het maken ervan zo'n dikke brij, daar werd ik niet vrolijk van.
    Dat gooi ik maar weg. De hoeveelheden zijn gelukkig niet heel erg groot.
    Met de Ball clay ging het maken van de gietklei perfect. Morgen kan ik daar mee gieten.
    Ik hoop dat ik dan het gewenste resultaat heb bereikt.
    beantwoord
  • Om die rafelige randen te vermijden moet je volgens mij niets aan de samenstelling van je gietklei veranderen, vooral niet als die voor de rest goed is. Ik denk dat het aan de gietmal ligt.

    Als je een gietmal maakt moet je steeds aan het gietgat of de bovenzijde minimaal 3 cm extra hoogte geven aan de gietmal.
    (Dus ook aan je moedermodel waarmee je de mal maakt)
    Je vult de gietmal helemaal tot de bovenrand (dus tot bovenaan die extra 3cm), met gietklei, en vult na 5 minuten steeds bij tot bovenaan, want je gietklei krimpt telkens weer omdat het water er door de mal uit gezogen wordt. Je doet dit tot je de gietklei gaat uitgieten.
    Op deze manier behoud je helemaal van boven tot onder dezelfde wanddikte in je uiteindelijke werkstuk.
    Na het uitgieten en de benodigde rusttijd snij je met een fijn mesje de wand door op de gewenste hoogte. Je zal zien dat dit dan zonder problemen gaat.

    beantwoord
  • Hallo Anna,

    Ik weet zeker dat het niet aan de gietmal ligt. Heb het vaker gedaan.
    Maar ik ben aan het experimenteren om vervorming tijdens het drogen tegen te gaan.
    Daar kom ik nu die rafelige randen tegen.
    In ieder geval wel heel lief dat je meedenkt. Dankjewel.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    De ball clay is prima!!! Ik ga daar nu verder mee experimenteren.
    Ik heb het idee dat er nog wel iets meer bij kan. Heb nu tussen de 4 en 5 % toegevoegd.
    Zou ik die ball clay ook achteraf nog toe kunnen voegen? Of moet dit ook echt droog gemengd worden?
    beantwoord
  • Let,indien de wb30pm goed is uitgebalanceerd met waterglas en water zou ik er geen ballclay meer bij doen.Volgens mij hoef je niet droog te mengen,al kan dit van de grondstof afhangen.

    Kijk uit met inademen,vaak komt er al een hele fijne nauwelijks zichtbare stofwolk vrij bij het alleen openen van een zak(je) met poeder.

    Met toevoegingen kun je een gietmengsel uit balans halen.Test het anders uit met een kleinere hoeveelheid.
    Zoals gezegd de wb30pm bakt mooi wit,maar ballclay bevat ijzer en geeft een verontreiniging.

    Een rand wordt met een scherp mesje afgesneden.Een mesje is gauw bot en gaat dan rafels geven.Het X-ACTO mesje is scherp en makkelijk vervangbaar.Een sponsje of penseel ter afwerking zou ook goede diensten kunnen bewijzen.

    Rob
    beantwoord
  • Dankjewel Rob!

    Ik ga eens achter zo'n mesje aan. Lijkt me wel mooi!
    En ik denk inderdaad dat het misschien het beste is om er niet al te veel aan te veranderen.
    Eens kijken hoe het zich houdt met de stook.

    Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.