ALGEMEEN > Klei - algemeen > litergewicht gietklei

Ik lees steeds dat het litergewicht van gietklei tussen de 1750 en 1800 gram moet wegen.

Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk?
Wat bijvoorbeeld als het maar 1650 gram weegt.

En is het zo dat als je er bijvoorbeeld andere grondstoffen of pigmenten bij doet, het litergewicht dan anders is? Of moet je echt altijd op datzelfde gewicht uitkomen?

6 antwoorden

  • Bij dit litergewicht heb je de juiste verhouding klei/water Let. Een lager litergewicht maakt je vormen natter en de scherfaanzet minder. Dus moet je langer wachten voor je weer leeg kan gieten.
    Pigment doe je het beste als eerste in het water en dan de kleipoeder ook hier is het litergewicht voor een goed resultaat 1750 gram bij aardewerkgietklei.
    Frans
    beantwoord
  • Ahhh, nou snap ik het!!
    Dat klopte ook wel, alleen vond ik het zo raar omdat de klei wel veel dikker was. Dus ik dacht dat de scherfaanzet dan ook wel veel meer zou worden. Niet dus......
    Dankjewel, Frans!
    beantwoord
  • Als het litergewicht goed is moet je de klei op dikte brengen met waterglas Let
    Dat had ook beter gewerkt in de klei waar je bentoniet aan had toegevoegd.
    Als je het nog hebt , die klei , doe er dan eens een paar druppels waterglas bij en kijk wat er dan gebeurt als je gaat roeren
    beantwoord
  • Ik heb het nog. Had er al wel meer waterglas bij gedaan.

    Maar dat was dus wel diegene met een litergewicht van ongeveer 1650 gram. Daar moet dan toch water bij? Met die waterglas wordt het litergewicht toch niet veel hoger?
    beantwoord
  • Daar moet dus kleipoeder bij Let
    Nadat je er waterglas aan hebt toegevoegd.
    Dus eerst dunner maken die klei met waterglas en dan poeder erbij om op het litergewicht te komen.
    Dit is wel een omgekeerde volgorde maar kan niet anders nu.
    Waterglas doet alleen wat met de kleiplaatjes en maakt de klei niet lichter of zwaarder
    beantwoord
  • Ik vind het best lastig allemaal om te snappen.

    Denk ik juist dat het zwaarder wordt door het water en dan blijkt het juist de kleipoeder te zijn die het hem doen moet. Maar ik begrijp dus dat het niet te waterig moet zijn, anders wordt de mal te nat. En zet hij onvoldoende aan.

    Want hoe dun moet je het dan maken met die waterglas voordat er weer kleipoeder bij moet.

    Ik ga het gewoon proberen. Het nadeel is wel dat ik dan later niet meer weet welke hoeveelheden je van alles bij elkaar moet gooien als je een grote hoeveelheid ineens wilt maken.

    Op zich maakt het ook niet zoveel uit, want ik hou het toch bij mijn allereerste recept met de rafelige randen. Het experimenteren is op zich al leuk, als het lukt tenminste. Het gaat goed komen!

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.