ALGEMEEN > Stoken > eerst stook nieuwe oven

Hallo,
Ik heb mij net een nieuwe oven Rohde eco top 60 aangeschaft en wil hem nu graag droog stoken. Ik lees overal op het internet van ventilatie gaten want er moet blijkbaar vocht weg kunnen. Beneden zit een klein gaatje met een schuifje om open en toe te doen en links tegen de zijwand zit het grote ventilatie gat dat ik met een stopje kan dichtstoppen. Wat doe ik hiermee tijdens de eerste droogstook, open of dicht en moet ik hiermee ook rekening houden met de volgende stoken als ik spullen biscuit en hoger stook. Ik ben van plan om zoweel steengoed als porcelein te stoken. Alvast bedankt voor een antwoord.
gevraagd

14 antwoorden

  • Hilde, bijde stoppen er uit en zeer langzaam stoken naar 150°C ( 3 uur ), onderste stop erin en dan naar 600°C ( 3 uur ). Enkel bij glazuurbrand in het afkoelen, de bovenste stop erin. Onderste stop er enkel uit laten beneden de 100°C.
    beantwoord
  • Hartelijk dank Lucien voor deze snelle reactie. Als ik het goed begrijp dan moet ik, buiten de droogstook, het onderste gat altijd dicht houden behalve bij een temperatuur beneden de 100°C. Het bovenste gat maakt volgens mij deel uit van de ventilatieafvoer waarop een afvoerdarm kan aangesloten worden en dat gat moet enkel dicht bij een glazuurbrand tijdens de afkoeling! Verder mag dit dus altijd open blijven.
    Voor het droogstoken volgens jouw instructies hoef ik dus niet hoger te gaan dan 600°C? Daarna gewoon laten afkoelen? Alvast bedankt voor een reactie.
    beantwoord
  • Hilde, ik wil hier nog wat aan toelichten: beneden de 100°C heb je water dat moet verdampen, afkomstig van condensie en constructie (lijmen). Er moer dan een optimale luchtstroom zijn. Tussen 120°C en 350°C gaan alle verbrandbare stoffen de schouw uit, maar daar hebt u niet die grote ventilatie voor nodig en enkel breuken uitlokken door thermische schokken door koude instroom. Tussen 350°C en 700°C vind er een moleculaire herschikking plaats: klei wordt steen en vuurvaste lijm versteend door in hoofdzaak het ontsnappen van moleculair gebonden water. Doe de test met een spiegeltje boven het schouwgat te houden: dit zal met waterdamp aanslaan. Eens voorbij dit proces heb je droge warme lucht. De piek zit hem reeds op 550°C. Daarom die 600°C. Best ook eerst enkele keren biquit stoken tot 950°C om de oven de kans te geven zich te laten 'zetten'. Hierna het deksel of de deurscharnieren nakijken of die niet moeten worden bijgesteld. Voor de rest hebt u alles goed begrepen. Succes.
    beantwoord
  • Geweldig van deze bijkomende info Lucien en nogmaals bedankt. Dit forum is zeer leerrijk !
    beantwoord
  • Hallo Lucien, heb je aanbevelingen voor de oven van Hilda gelezen. Ik heb net zo'n zelfde oven aangeschaft en wil hem voor de eerste keer stoken. Uit jullie discussie begrijp ik dat jij zegt dat hij de eerste keer tot 600 graden gestookt wordt. Op de site van Mojo wordt aangegeven de eerste keer te stoken volgens volgend programma: 0-600 graden met 60 graden per uur, vanaf 600 tot 1050 graden met 100 graden per uur. Ik begrijp hieruit dat de oven voor de eerste keer gestookt wordt tot 1050 graden. Raak een beetje in de war hiervan, want vind die eerste stook ook best effe spannend. Kun je me hier iets wijzer over maken.
    Groet
    Barbara
    beantwoord
  • Nou Barbara, die fabrikant heeft blijkbaar twijfels over de kwaliteit van zijn oven. :-) Dit zou betekenen dat je er 10 uur over zou moeten doen om tot 600°C te komen en dan nog eens 4 uur tot 1050°C. Je oven gaat aan de buitenkant wel flink warm worden. ( warmtedoorstroom ). En wat de zin is tot 1050°C, zie ik ook niet zo direct. Nu ja, kwaad kan het niet.
    beantwoord
  • Barbara, spannend zo een aanschaf van een oven. Ik kan hierover alleen maar positiefs melden. Mijn eerste stook zoals Lucien heeft gezegd is prima verlopen. Ik heb daarna inderdaad de schroefjes aan de wanden enzo even moeten bijdraaien en de binnenkant ziet er ongeschonden uit. Ik heb ondertussen al enkele biscuitstoken gedaan en nog eentje op 1100°C en al twee op 1250°C. Alles prima verlopen. Ook de regelaar werkt prima (ik houd een logboek bij met ook de tijden en temperaturen om zo de stookcurven te kunnen checken). Een prachtig ding zou ik zeggen! Succes ermee. Hilde
    beantwoord
  • Hilde, dit is een zeer goed idee een logboek bij te houden. Nu je op max. temperatuur hebt gestookt is het aangewezen de oven nog eens een ' groot onderhoud' te geven. Dat ding ondergaat trouwens hetzelfde proces als klei ; eerst bisquitstook en nadien steengoed. Tweemaal krimp. Nog veel stook-genot.
    beantwoord
  • Dag Lucien, Bedankt voor de tip maar ik had het al gemerkt aan het feit dat het slotje van het deksel niet meer sloot. Het viel gewoon los naar beneden. Ik heb dus alles nog eens nagekeken en aangedraaid. Groetjes Hilde
    beantwoord
  • Heb hetzelfde oventje gekocht, blij met de uitleg van Lucien maar heb nog 1 vraagje.
    Zet ik de nieuwe ovenplaten ook in de oven voor deze 1ste stook, of juist niet?
    IK dacht dat het misschien goed was om dit te doen en daarna pas wash op de platen te zetten?

    alvast bedankt

    p.s. Hoe zit het met het stapelmateriaal?
    beantwoord
  • Dag Anna,
    Ik heb de ovenplaten (met de wash) en steunen meteen mee in de eerste droogstook gedaan. Maar de batwash moet regelmatig vernieuwd aangebracht worden dus het maakt niet veel uit of je het in de eerste droogstook mee doet.
    Het is een fantastische oven, ik gebruik hem ongeveer 1x per maand en levert uitstekende resultaten op tot nu toe. Ik ben er heel tevreden van. Succes ermee Anna.
    Groetjes Hilde
    beantwoord
  • Heb intussen ook 1ste biscuitstook gedaan.
    Ik had lang geleden, (om een groen marmereffect te bekomen)
    ofwel koperkabonaat, of chroomoxide, of stain vermengd met vlasporselein. (omdat het lang geleden is weet ik niet meer welke van de 3) en daar een plak van gerold.
    Nu is dat met BRONSkleurige marmeraders en vegen uit de oven gekomen. Waar de kleur iets meer onder het oppervlak is is het nog wel iets groenig.
    Mijn conclusie: er heeft reductie plaats gehad in de oven.
    Maar hoe kan dat in een elektrische oven?
    Ik had tot 200° zowel het schouwgat opzij, als het kleine gaatje onderaan open.
    Daarna het gaatje onderaan dicht, schouwgat open.
    Dan stook tot 950°, na afkoeling tot 900° schouwgat dichtgedaan. 12 uur later had de oven nog een temperatuur van 300°.
    Ik had ingesteld :skip na het bereiken van de 950° voor de afkoelingsfase, dus de oven is dan niet meer opgeslagen. In het vervolg zal ik dat gat bij de afkoeling best gewoon open laten denk ik?
    Kan er reductie plaatsvinden tijdens de afkoeling?
    Die potjes stonden helemaal bovenaan in een volle oven.
    Indien gewenst kan het natuurlijk een voordeel zijn dat je reductie kan bereiken in een elektrische oven, maar dan moet je alles vanaf hoeveel graden dichtzetten?
    Of kan het niet?
    beantwoord
  • hallo lucien in 3 uur stoken naar 150gr stoppen eruit. Dan in 3 uur naar 600gr. onderste stop erin. Maar hoe te handelen bij de afkoeling en wat te doen met de stoppen. gr guus
    beantwoord
  • guus, indien de stukken helemaal droog zijn is het ruim voldoende om in 2 uur naar 150°C te gaan. De onderste stop zou ik er al beneden 100°C in plaatsen en bij afkoelen ook maar uithalen beneden 100°C. Als je nog een " waargewicht " oven hebt, moet je de bovenste stop niet terugplaatsen, maar bij een lichtgewicht oven wél, om de afkoeling niet té snel te laten gebeuren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.