ALGEMEEN > Ovens > Aanschaf keramiekoven

Wij willen voor onze kunstatelier: www.artdeschalmelo.nl een nieuwe grote deur keramiek oven ( 250/ 500 liter) aanschaffen met gebruiksvriendelijke regelapparatuur.
ofertes aangevraagd met erg grote prijsverschillen.
wie kan tips geven waar op te letten, of heeft ervaring met een oven voor dergelijk gebruik
gevraagd

4 antwoorden

  • krachtstroom heeft uiteraard de voorkeur. De toevoerdraden kunnen dunner zijn omdat per draad minder stroom vloeit dan door een enkele 230 V aansluiting bij hetzelfde aansluitvermogen. Echter momenteel betaal je extra (netwerkkosten) voor de aansluitcapaciteit (zie je jaarafrekening). Heb je 3 x 25 A dan is het beste het daarbij te laten. Heb je een hogere aansluitwaarde probeer deze dan zo spoedig mogelijk te verlagen middels de coulanceregeling van je netwerkbeheerder. Deze loopt volgens mij deze maand (juli 2010) af. Met 3 x 25 A kun je een oven aanschaffen van maximaal 15000 Watt. Je hebt dan een marge voor de verlichting in huis. Je moet dan niet de wasmachine of wasdroger aanzetten. Dat vermogen is voor een amateur meestal meer dan voldoende. De meeste ovens met deze capacteit halen een temperatuur van zeker 1200 graden. Kijk voor tweede handsovens op marktplaats onder keramiekoven of kleioven.
    succes!
    beantwoord
  • Marieta, Nabertherm en Rohde zijn beiden kwalitatief de betere merken. Nabertherm heeft veruit de beste isolatie, en Rohde heeft een onberispelijke afwerking. Ze zijn wel iets duurder, maar zijn zeker prijs verhouding kwaliteit uitstekend.
    beantwoord
  • Hallo kijk eens op marktplaats onder de trefwoorden keramiekoven of keramiek oven of kleioven of klei oven of pottenbakkersoven. Ik heb zelf een deuroven (270 liter) van Westeneng van 15 kW waar ik zeer tevreden over ben. Een deuroven heeft bij mij de voorkeur omdat je altijd overzicht blijft houden bij het inladen. Met een grotere oven stook je effectiever en dus efficienter dan met een kleine oven. Verstandig is als uitgangspunt de netwerkcapaciteit zo laag mogelijk te houden (3 x 25 A) ivm de daarbij gaande kosten van het netwerk. Met 3 x 25 A kun je een oven aanschaffen van 15000 Watt.
    beantwoord
  • bedankt voor al de reacties over aanschaffen oven, we kunnen deze zeker mee nemen in onze keuze
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.