ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > wat is het verschil tussen stains en kleurpigment?

Wie kan mij het verschil zeggen tussen stains (Willems) en kleurpigment (Ed Knoops).
Mvg Rita

3 antwoorden

  • Kunnen pigmenten gebruikt worden bij 50/50 gerstley boraat en cornish stone ?
    beantwoord
  • Rita, ofdat de leverancier/fabrikant van de stains( nederl.: pigmenten ) van Willems dezelfde is als Knops gebruikt/beschrijft deazelfde is kan u vragen aan beiden. Pigmenten kunt u toevoegen aan elk recept met welke grondstof dan ook. Let wel, het eindresultaat ( kleur ) zal niet gelijk zijn. Even verduidelijken: Stains, of in het nederlands pigmenten zijn kleurfrittes gemaakt van een kleuroxyde en een glasvormer. Stel dat u een pigment hebt op basis van koper en u stopt dat in een zuiver alkalisch glazuur, zal dit naar blauw neigen. Voeg je dat aan een loodglazuur toe zal dit groen blijven. Wil u toch groen bekomen met een alkalisch zal u een pigment kunnen gebruiken op basis van chroom. Stains/pigmenten zijn stukken veiliger in gebruik dan de ruwe oxydes. Ik raad zelfs aan ruwe oxydes niet in scholen te gebruiken en enkel met "stains" te werken.
    beantwoord
  • Lucien,
    Bedankt voor de uitleg. Nu weet ik dat ik ze beide kan gebruiken. Ik had er niet bij nagedacht dat stains de Engelse term was.
    Groetjes Rita
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.