ALGEMEEN > Klei - algemeen > temperatuur bakken

Kan ik porselein "Mont blanc" die ik gebruik om kralen te maken de eerste keer op 900° en dan transparant op 1060 bakken ? Het is vooral de 900° die ik zou willen weten. Mijn oventje thuis (Paragon voor glas) gaat nl niet veel hoger.
Mvg Rita

5 antwoorden

  • Rita, wat u nog meer zou moeten weten is dat de eindtemperatuur 1060°C te laag is om met porselein te werken. Kraaltjes moeten toch min of meer hard gebakken zijn, niet ? Waarom werkt u niet met wit aardewerkklei , dit is meer geschikt voor deze temperatuur.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik heb dit reeds gedaan in een hobbyatelier, maar wist niet juist wat ze als eerste temperatuur genomen hebben.(ik denk ook maar 1050) Ik kan moeilijk hoger bakken vermits de canthaldraad dan buigt. Ik werk met witbakkende klei voor mijn gekleurde kralen, maar met porselein zijn ze veel meer glad en spierwit als ik er transparant overzet. Dat oogt toch anders dan aardewerkklei met wit glazuur.Ik heb er nu spierwitte nodig vandaar de vraag en het atelier is met vakantie.
    Mvg Rita
    beantwoord
  • Rita, er bestaat zeer wit aardewerkklei. In geval u toch met porseleinklei wil werken, doe er dan enkele % Lithiumcarbonaat aan toe. Dit haalt de max; temp. omlaag en zijn de kralen harder.
    beantwoord
  • Bedankt voor de info.
    Groetjes Rita
    beantwoord
  • Rita,wat je ook kunt doen om een glad en wit porselein effect op een lagere temperatuur te verkrijgen ,is een (sinter)engobe over aardewerk klei aan brengen.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.