ALGEMEEN > Klei - algemeen > steunmal voor porselein

Ik lees hierboven over een steunmal. Graag zou ik ook een steunmal maken, voor m'n porselein. Is het dan belangrijk dat deze mal overal helemaal aansluit of gaat het puur om de vervorming een beetje tegen te gaan. Ik neem aan dat je een mal zou kunnen maken van een willekeurige kleisoort die een dergelijke temperatuur kan verdragen.
Is er een makkelijke manier voor het maken van een steunmal?
alvast bedankt, sil.

17 antwoorden

  • Een steunmal is vaak simpel en snel te maken en dient uitsluitend om doorbuigen en vervorming te voorkomen.De ondersteuning wordt dan gemaakt van een klei die een hoog smeltpunt heeft.

    Rob
    beantwoord
  • Als je werken niet te groot zijn, maak er maar een paar. Ik werk meestal met kleine potjes en zet de steunmal soms omgekeerd (met de rand op de ovenplaat) over de porseleinen potjes. Maar de steunmal moet al wel gebakken zijn (of ben ik mis?) en dit voor het aan elkaar kleven. Maar met glazuur wordt het wel moeilijk met een steunmal, ik heb dit reeds meegemaakt, komt er een beetje glazuur over de rand, dan smelt het aan elkaar. Met het porseleinen werk aan de binnenkant geglazuurd in een steunmal (gebakken), dit zal wel lukken. En gebruik voor de steunmaal een witbakkende klei want andere zou kunnen afgeven op de witte porselein.
    beantwoord
  • Sil, een steunmal is enkel nodig voor Bone China porselein. Als u met gewone porselein werkt en toch zou vervormen, bent u te hoog in temperatuur/tijd geweest. Vervorming kan bij gewoon porselein, steengoed en aardewerk ook ontstaan door spanningen die zich hebben opgebouwd door draaien of boetseren.
    beantwoord
  • Ik werk meestal met Bone China clay, het is wel dure gietklei, maar het resultaat is zeer mooi, behalve als het ergens aan plakt of vervormd of gescheurd is.
    beantwoord
  • Liliane, het is best mogelijk dat Sil met gewoon porselein werkt en daardoor d misvatting heeft dat ALLE porselein ondersteuning nodig heeft. Vandaar.
    beantwoord
  • Hallo, ik gebruikte limoge-porselein en mijn potjes(13cm doorsnede) zijn toch vervormd. Ik zou ze in een steunmal kunnen zetten maar ze zijn naar binnen toe vervormd. Als de mal aan de buitenkant steun geeft kunnen ze nog naar binnen toe vervormen.
    Zou de vervorming minder zijn als ik ze op hun kop zet?
    Ik zou er zo'n 30tal moeten bakken en voor elk een steunmal maken zal dan wel veel werk zijn.
    Ik kan ook niet zo gemakkelijk experimenteren want ik heb geen proefoven en wil geen grote oven aanleggen voor enkele proeven. Iemand enig idee?
    beantwoord
  • Cristel, limoge-porselein is porselein afkomstig van Limoge ( Frankrijk ), maar zegt niks over de aard of samenstelling. Men heeft ' gewoon '-limogeporselein en, als men er beendermeel aan toegevoegd heeft wordt dat bone-china-limoge-porselein. In geval u toch vervorming hebt met het ' gewoon' porselein kan u eens proberen iets lager te stoken of iets korter in tijd. Ook potjes op zijn kop gaan vervormen. Vermoedelijk hebt u ( indien het om gewoon porselein gaat ) de bovengrens temperatuur bereikt of overschreden.
    beantwoord
  • Ik haalde de porselein van bij colpaert .
    Er staat nergens een temperatuur op vermeld.
    Ik bakte de potjes op 1200 °C
    Ze zijn heel dun, vooral naar boven toe en ik ben bang dat, als ik ze lager bak, ze te breekbaar zullen zijn.
    Ik wou ze puur laten maar ik zal nu eens een testje doen met één om een glazuur op te zetten(1050°c)
    Dan zijn ze al wat sterker.
    Bedankt voor je antwoord, ik zal wat moeten uittesten.
    Misschien probeer ik ze eens te bakken op 1150°c en zal zien of ze dan niet te fragiel zijn.
    Ik wil ook buisvormige structuren maken die hol moeten zijn maar als ik er een steunmal insteek zal die waarschijnlijk vast komen te zitten, nog veel experimenteel werk dus.
    beantwoord
  • Cristel,
    Toch belangrijk eerst informatie in te winnen of u nu met porselein of met bone-china aan het werken bent. Als u ze op 1180°C bakt in een tijdspanne van 8 uur en ze nemen nog water op, zijn ze 'onderbakken'. De potjes op 1200°C, nemen die nog water op ? Indien van wel zit het probleem vervormen elders te zoeken. Indien het om bone-china porselein gaat hoeven die wel een steunmal indien het sinterpunt is bereikt.
    beantwoord
  • Ik zal het eens bekijken en morgen bellen naar Colpaert welke porselein die limoge is die ze nu juist verkopen.
    Wat is het sinterpunt van bone-china?
    Is het "onderbakken" zijn een probleem?
    Ze worden niet functioneel gebruikt.
    beantwoord
  • Cristel,
    1-Kan u ook gelijk eens vragen of ze een goed handboek omtrent porselein in huis hebben.
    2- Elke type bone-china heeft een ander sinterpunt.
    3- Onderbakken is minder sterk, om iets te noemen.
    Waarom porselein ??
    beantwoord
  • Ik zal het vragen.
    Ik kies dit maal voor porselein voor de licht-doorlaatbaarheid.
    De potjes mogen enigzins vervormen, past bij het ontwerp, maar niet al teveel.
    Ik laat u de resultaten van mijn testen weten.
    beantwoord
  • Cristel, dan kiest u voor bone-china...
    beantwoord
  • Het antwoord op mijn vraag aan Colpaert:
    Beste,
    De hoogste baktemperatiuuur voor limoge is 1280°. Om vervorming te beperken kan je eventueel iets dikker werken of bakken in een kapselvorm. De limoge porselein is van franse oorsprong, de Bone China van engelse.
    Vriendelijke groeten, Het Colpaert-team
    beantwoord
  • Cristel.
    Mijn antwoord hierop: Dit slaat nergens op. Overlees nogmaals mijn uiteenzetting. Ik heb daar verder niks aan toe te voegen.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    ik vond dit inderdaad ook geen bruikbare informatie.
    Maar ik ben op mijn manier aan het experimenteren met jou tips in mijn hoofd.
    Alvast heel erg bedankt.
    beantwoord
  • Ik kreeg de volgende tip:
    Eerst het voorwerp biscuit bakken (980 graden?)
    Hierna het voorwerp in zand zetten en daarna 1250 graden bakken.
    Zou dit werken als steunmal?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.