ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietporselein

Kan je bvb een plastic bakje gebruiken als mal om porselein te gieten of moet het in gips zijn. Zo ja kan ik dan gips aanmaken en mijn leeg bakje erin drukken en wachten tot het hard is en heb ik dan een mal of ben ik hier mis?
Mvg Rita

5 antwoorden

  • Rita,
    Ik ben geen doorwinterde maar volgens mij moet je het porcelein altijd in een gipsenmal gieten. Het porcelein moet zich namelijk vastzuigen aan de gipsen wand.
    Om een gipsen mal te maken van je bakje kan je best je bakje omgekeerd, met opening naar beneden op kleibedje leggen. Even aandrukken zodat er bij het gips gieten geen gips naar binnen loopt. Je zal om het bakje met kleibedje een omwalling van 4 planken moeten maken die niet kunnen bewegen en alle randen (vertikaal en horizontaal) aftoppen met klei zodat de spleten verdwenen zijn en het gips niet weg kan lopen. Alles goed inzepen zodat het gips na het drogen lost. Daarna giet je je gips erin en laat die drogen. Afhankelijk van de grootte van je bakje moet het gips altijd enkele cm dik zijn rondom het bakje.
    Hierover vind je zeker en vast meer info in boeken en op internet maar zo heb ik het geleerd in de academie en ik heb er zo al een 10tal gemaakt die een prachtig resultaat opleveren. In het begin is het even proberen, zeker als je er alleen voor staat. Ik hoop dat deze uitleg al een beetje helpt. Succes ! Hilde
    beantwoord
  • Hilde
    Bedankt voor de info, dat ga ik zeker eens proberen.
    Groetjes Rita
    beantwoord
  • Dag Rita

    Ik heb laatst een porseleinen schaaltje gebruikt als mal. Eerst een katoenen lap over de schaal gelegd en daarop gietporselien gegoten. Het duurt wat langer voor er een laag van voldoende dikte is ontstaan, maar dat is geen probleem. Nadat ik de overtollige klei afgegoten had heb ik het oppervlak belegd met bloemblaadjes. Katoen, porselein en bloemblaadjes de oven in gedaan en weg laten branden. Heel leuk resultaat. Superdun porseleinen schaaltje. Heb de bloemblaadjes ingewassen met kobaltoxyde en vervolgens glansglazuur aangebracht. Na de porseleinstook was het geen schaaltje meer, maar een vlakke plaat. Ook leuk, maar niet de bedoeling. Had dus een steunbakje moeten gebruiken bij de laatste stook. (?) Al doende leert men. Maar het is dus volgens mij niet persé nodig om een gipsen mal te gebruiken.

    Ik heb ook een mal gegoten met gips: bakje op zijn kop in wat klei (goed wegsnijden om de vorm heen) en daar voldoende gips overheen. Ging heel goed. Een bakje in gips drukken heb ik ook geprobeerd, ik had wat luchtbelletjes in het oppervlak. Ging dus iets minder.

    Veel plezier.
    beantwoord
  • Christa, zo zou ik denken dat het om Bone China porselein gaat. Lager stoken kan al een oplossing zijn.
    beantwoord
  • De over waar ik mee werk in een wat oudere heer en bereikt niet altijd hele hogere temperaturen mijn vraag is eigenlijk wat is de laagste temperatuur waarin ik kan stoken in porselein?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.