ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein bakken en glazuren

Mijn porseleinen kommetjes zijn na het glazuren vervormd. Ik heb op deze site gelezen dat je ook eerst de biscuitbrand hoog kunt doen en daarna op lagere temp. kunt glazuren. Nu heb ik een glazuur die je tussen 1200 - 1300 C (ik ben er erg enthousiast over) moet stoken en ik neem aan dat ik die dan niet meer kan gebruiken.
Een nadeel van eerst hoog en dan laag vind ik dat ik het porselein niet meer mooi glad kan schuren.
Misschien is het een optie om het porselein, samen met mijn gewone aardewerk biscuit te stoken, daarna het porselein hoog stoken en dan weer laag glazuren?
Natuurlijk wacht ik wel tot de oven "vol" is, want anders wordt het een kostbare zaak.
Verder wil ik weten wat het verschil is tussen glazuurbrand en gladstoken.

4 antwoorden

  • Catharina,
    Het is niet duidelijk of u het hebt over porselein of bone-china.
    Als porselein gaat vervormen is dit meestal omdat u aan de boven-grenswaarde/sinterpunt van deze klei zit. Wil u ondanks toch zo hoog stoken met deze porseleinklei raad ik u aan er ballclay aan toe te voegen om het sinterpunt te verhogen.
    Als u eerst hoog bisq. stookt om daarna laag glazuur te stoken is het mogelijk dat het glazuur gaat craqueleren of zelf de scherf gaat barsten.
    Glazuurbrand en gladstoken ( gladbrand ) is hetzelfde.
    beantwoord
  • bedankt Lucien voor het snelle reageren.
    Ik had zelf al het vermoeden dat glazuurbrand hezelfde was als gladbrand.
    ik gebruik TM18 en die kan gestookt worden 1130 - 1320.
    Meestal stook ik 1250.hoeveel ballclay moet ik toevoegen?
    beantwoord
  • Catharina, dat klei-nummer zegt me eigenlijk niet veel. Wat is de samenstelling ervan ? In plaats van direct over te gaan op ball clay, waarom stookt u niet eens wat lager ? Waarom 1250°C als 1200°C een beter resultaat geeft ( of iets er tussenin )? Als het nog geen goed resultaat geeft kan u nog in tweede fase ball clay toevoegen. Hoeveel ? Probeer al eens met 5 tot 10 %.
    beantwoord
  • lucien ,ik ga het proberen.TM18 heb ik bij silex gekocht en ik weet de samenstelling niet. ik heb een workshop gevolgd en daar werd de porselein op 1250 C gebakken.`dat heb ik dus aangehouden.
    ik laat wel horen hoe het gaat.in ieder geval mijn hartelijke dank
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.