ALGEMEEN > Tegels - platen klei > Materiaal werkbank

Ik wil hobbymatig beginnen met het maken van tegeltjes.
Nou wil ik hier een werkbank voor aanschaffen, zodat ik daar m'n klei op uit kan rollen. Maar wat is nou het beste materiaal voor het blad van de werkbank zodat de klei niet snel vastplakt?
Gewoon, hout, rvs, rubberenmat,....,....
Of is het beter altijd een ondergrond als canvas, kranten, vuiniszakken of iets dergelijks te gebruiken tijdens het uitrollen?
gevraagd

4 antwoorden

  • Ik gebruik een gladde lap stof die veel vocht op kan nemen. (weet even de naam niet van het materiaal, lijkt op zonneschermstof dat wel vocht opneemt) Hierop leg ik 2 latjes van gelijke dikte. Hiertussen een platgeslagen homp klei leggen en blijven rollen over de latjes met een roller. Let op, regelmatig de richting van de klei veranderen door de lap te draaien. Let op, luchtbellen doorprikken.
    beantwoord
  • Dag carien,

    het beste materiaal voor een werkbank is hout.
    Dit neemt een beetje vocht op en klei zal er niet gelijk aan vast plakken.
    Voor het uitrollen is dit echter niet zo'n geschikte ondergrond, dan kun je beter een lap stevig stof of een vuiniszak gebruiken.
    Een houten plaat met daarop een lap stevig stof (bv canvas) is ook een erg fijne ondergrond om op te werken.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties en tips!

    Groetjes, Carien
    beantwoord
  • Ik volgde indertijd bij Keramikos in Haarlem een workshop van Netty Janssens, werken met platen klei. Van Netty geleerd om een lap canvas strak om een plank hout te trekken en de canvas aan de onderkant vast te nieten/spijkeren. Bij een losse lap krijg je nl al snel afdrukken van plooien in je plaat. Ik gebruik mijn plank al jaren, is ook makkelijk op te bergen. Je kunt ook meerdere planken maken, afhankelijk van de grootte van je platen. Canvas zuigt het vocht van de klei op, kan voordeel zijn, maar ook nadeel.
    Voor grote platen was mijn deegroller te klein. Een goedkope oplossing is een plastic regenpijp met twee afsluitdoppen,gevuld met zand. Wel schuren, anders blijft de klei plakken.
    Succes met je tegeltjes. Tjalda Wesseling
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.