ALGEMEEN > Techniek > transfers

Ik ben bezig een servies te maken. Als decoratie heb ik een tulpje, dat via een transfers aangebracht wordt.
Een fruitschaal en wat bordjes zijn geknapt tijdens de derde bak, met de transfer dus.
Al het andere is goed, wie helpt mij dit op te lossen?

11 antwoorden

  • Dag Nel,

    de transfer kan dat niet veroorzaken.
    Dus ligt het aan de stooktechniek.

    op welke temperatuur is het glazuur gestookt ?

    Bij steengoed is de schokbestendigheid lager omdat door grotere hardheid die minder wordt.

    langzamer stoken bij de transfers is dan de oplossing

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans, de glazuur heb ik op 1100 gestookt.
    Ik stook in 2 uur naar 500 en dan door naat 760 en pendel dan nog 10min. Dit op advies van het bedrijf waar ik de transfers heb laten maken.
    Het gekke is dat het over grote deel wel is gelukt en de laatste drie produkten niet, de grote fruitschaal en twee bordjes.
    gr. Nel Vredenburg
    beantwoord
  • Dag Nel,

    Een grote schaal en borden zijn gevoeliger voor de kwartssprong. het verbaast me dus niet dat die kapot zijn gegaan.
    In 2 uur naar 500 is snel, dat is 250 graden per uur.
    dan door naar 760 in hoeveel tijd ?
    Op 573 gaat alpha kwarts over in beta kwarts, daar moet je dus langzamer stoken, ook bij een transferstook.
    Tussen 500 en 600 graden ga ik met 50 graden per uur omhoog.
    Ik verbaas me over het advies van het transferbedrijf.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,

    Er ontstaat een laagje "suiker" op het werkstuk als ik langzaam stook. B.V. 150 gr. p/u tot 600 graden en dan door naar 760. Ik heb geen mogelijkheid op mijn computer om die laatste sprong in te stellen.
    Misschien 150 gr. p/u tot 710 gr. en dan nog 50 gr. als laatste sprong?

    Groet, Nel.
    beantwoord
  • Dag Nel,

    suiker ?? moet wel een heel zoete transfer zijn :)

    ik stook bij transfers 100 per uur omhoog tot de eindtemperatuur en pendel dan 15 minuten
    kan jouw computer dat ?

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Dat "versuikeren" herken ik wel. Kringloopservies of zelfs Wedgwood doet dat bij een derde stook. Heeft dus meer met de scherf te maken.
    beantwoord
  • Dag Hans,

    100 gr. p/u kan heel goed op mijn computer. Ga het uitproberen. Bedankt. Dat "versuikeren" kan dus aan de scherf liggen?
    beantwoord
  • Dag Nel,

    Dat versuikeren is nieuw voor me.
    Is er iemand die weet wat er dan met de klei en glazuur gebeurd ?
    Ben wel nieuwsgierig geworden.

    succes met bakken Nel.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Het versuikeren heeft mijn inziens niets met suiker te maken maar met restanten as van de coating die is verbrand. Het knappen van de werkstukken gebeurt meestal niet bij het opstoken maar bij het te snel afkoelen. Met het computerprogramma, als het kan, trager afkoelen met wat bij stoken of de oven voldoende vol laden zoadat hij vanzelf trager afkoelt.
    beantwoord
  • Halllo allemaal.
    ik heb alleen even een reactie op het knappen van de bordjes. Bordjes zijn vanwege het geforceerde uitdrukken zeer gevoelig voor kwartssprongspanning. De klei is erg geforceerd en wil vanwege zijn"geheugen altijd terug in oorspronkelijke vorm. De alpha béta kwartssprong (inversie..) verloopt inderdaad tijdens 573C Maar dat is tijdens opstoken Bij afkoelen is er sprake van béta alpha inversie (andersom dus.). Afkoelen moet dus rond deze "kwartssprongkaap" even voorzichtig gebeuren als opstoken. Meestal koelt een oven op natuurlijke manier zo langzaam af dat er er geen gevaar is. Zoniet moet het stookprogramma zo ingesteld worden dat er van 650C tot aan 500C in twee uur afgekoeld wordt(50C per half uur..) Ik heb hier allang goeie ervaring mee Zelf bij de oven blijven zitten is natuurlijk ook een oplossing, maar daar moet je tijd voor hebben.
    Hoop dat het van dienst is !Groet,Lambert.

    Excuus voor spel-rekenfout ik bedoelde natuurlijk in anderhalf uur van 650C naar 500C(dus nog steeds 50C per uuur afkoelen.)
    beantwoord

  • Nou ja !Weer rekenfout !Zag ik net, en ik bloos ervan..
    Had zeker toetsenbord-beeldscherm-blindheid.

    650C naar500C in anderhalf uur afkoelen.Dus met 50C per half uur(100C per uur..).
    Groet,Lambert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.