ALGEMEEN > Diversen > serviesgoed

Hallo
Ik zou graag kleine potjes maken (uitdruksysteem) om achteraf een eitje in de oven te bereiden.

1° Welke klei is hier best voor geschikt ?
2° Mag ik die raku bakken of moeten ze in een gewone oven ? Voor rakuglazuur gebruik in 80% gerstley boraat en 20% cornish stone.
3° Welke glazuur is dan geschikt voor gebruiksvoorwerpen zodat we niet vergiftigd worden ?
4°Heeft dat te maken met de baktemperatuur?
5°Kan ik met limogeporseleinklei ook zo potjes maken of is gietklei beter ? Ze hoeven niet echt identiek te zijn, ik hou van handwerk.
Mvg Rita
gevraagd

4 antwoorden

  • antwoord op vraag 1
    ideaal is klei die speciaal daarvoor gemaakt is, die kan goed tegen de temperatuurwisseling tussen 200 en 250.
    vraag er naar bij uw leverancier
    antwoord op vraagje 2
    nee je kan ze niet raku bakken, de rooksmaak trek dan in je eieren.
    antwoord op vraagje 3
    het beste een loodvrij glazuur
    antwoord op vraagje 4
    je kan zowel op aardewerk als op steengoed temperatuur werken
    antwoord op vraagje 5
    je kan gieten je kan handvormen en je kan limoge gebruiken.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hans,

    Bedankt voor de snelle en duidelijk uitleg.

    Ik heb gisteren een gipsen malletjes gemaakt maar in de wand is nog een kleine opening en in de bodem zijn een kleine gaatjes. Hoe kan ik die glad maken met gips of plamuur ?

    Groetjes Rita
    beantwoord
  • dag Rita,

    gewoon met gips vullen en daarna glad schuren.
    zorg ervoor dat de mal nat is als je het gaat vullen als je op een droge mal repareert trekt deze het water uit de gips die je gebruikt voor het opvullen van de gaatjes en die kan daardoor niet fatsoenlijk uitharden
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Rita,

    Het is juist wat Hans zegt over de reparatie. Graag wil ik een aanvullend advies geven. Het gaat om een mal bij te werken, die voor gietklei gebruikt gaat worden. Dompel deze mal onder in water totdat er geen luchtbellen meer uitkomen. De mal is dan volledig verzadigd van water. Zodra er geen luchtbelletjes meer verschijnen moet je de mal uit het water nemen. Je kunt dan de mal bijwerken met nieuw aangemaakte gips, die dik van substantie is.
    Zou je een mal repareren die nog niet volledig verzadigd is, dan zuigt de nieuwe gips te snel aan. Hierdoor zou de gips ter plaatse harder worden dan de rest van de mal, en dientengevolge ook minder goed aanzuigen (van de klei).

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.