ALGEMEEN > Klei - algemeen > verkeuring op porselein

Ik heb een schaal in papierporselein gebakken op 1050° in een kiln-sitter. Nu zijn en hier en daar beige verkleuringen op de schaal. Hoe komt dat?

4 antwoorden

  • Hallo Christ,
    Papierporselein is een mengsel van papier met porselein. Ik vermoed dat de verkleuringen te wijten zijn aan onvoldoende verbranding van het papier (uit de klei). Zitten de verkleuringen aan de rand van het object of midden in het oppervlak? Zijn de verkleuringen waar het object de ovenplaat raakte? Of aan de binnenkant meer dan aan de buitenkant? Hoe snel wordt de oven gestookt tussen 750 en 950 graden?
    Op afstand is het wat lastig te beoordelen. Een afbeelding zou handig zijn bij deze vraag.
    Met groet van Michel Kuipers
    beantwoord
  • Hallo Michel,

    de verkleuring zit aan de buitenkant aan de bovenrand van de schaal. De schaal stond boven in de oven en de stukken die verkleurd zijn, raakten nergens een of andere ovenplaat.
    Een foto zou inderdaad verhelderend kunnen zijn, maar ik weet niet of je de beige kleur wel duidelijk ziet op een foto.
    Ik heb deze oven nog niet lang in gebruik (tweedehands). Alle andere stukken zijn er goed uitgekomen. Ik heb bij deze stook het eerste uur zachtjes opgestookt, daarna op bijna volle kracht. Dat gaat bij een kiln-sitter heel vlug, 3 uur tot 1050°.
    beantwoord
  • Hallo Christ,
    Het eerste wat ik zou proberen in dit geval, is om het stooktraject tussen 750 en 900 graden te vertragen. Een kilsitter is een goed hulpmiddel om een juiste tijd gerelateerde eindtemperatuur te bereiken. Zorg ook dat de oven goed ventileert, niet volledig is afgesloten. Het is echter zaak het voorliggende stooktraject te vertragen. Dit kan met behulp van een energieregelaar (sunvic), een knop met verschillende nummers en full erop. Mocht deze niet op uw oven zitten, is het misschien zinnig dit te laten installeren.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dankjewel, Michel, voor je goede raad.
    Er zit inderdaad zo'n knop op de motor van mijn oven. Ik zal na de kalme aanloop van het eerste uur niet op volle kracht vooruitgaan, zoals je voorgesteld hebt. Bovenin zit een luchtgat dat ik niet afsluit, er is dus ventilatie.
    Ik heb de oven nog niet zo lang, dus experimenteren, oefenen en van anderen leren is de boodschap!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.