ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > licht grijs steengoed recept gezocht

Wie zou mij kunnen helpen aan een recept voor een lichtgrijze glazuur voor steengoed? Ik heb gezocht naar recepten, maar kan in deze kleur meestal alleen reductie recepten vinden, heb zelf echter alleen electrische oven. Ook allerlei proeven met pigmenten leveren niet de juiste resultaten. Ik zou er heel erg mee geholpen zijn...!

9 antwoorden

  • Magda, met welke pigmenten hebt u al proeven gedaan en in welke glazuursamenstelling ? ( dit kan ik dan al uitsluiten )
    beantwoord
  • Ik heb met zwart pigment proeven gedaan, met verschillende witte en transparante basis recepten. Daaruit kwamen veel te donkere of zelfs bruine kleuren, afhankelijk van de samenstelling van het glazuur. Waarschijnlijk waren de percentages pigment te hoog (o,5-2%). Ik wilde eerst zo proberen, omdat ik geen grijs pigment heb, bovendien vind ik glazuren met pigmenten minder mooi als met oxides.

    Ook heb ik met een heel klein percentage (0,2%) cobaltoxide en nikkeloxide 0,25% geprobeerd, maar dat is toch te blauw. Heb dat recept nog niet zonder kleur of alleen nikkel geprobeerd, maar met nikkeloxide weet je nooit welke kant het op gaat, meestal wat bruinig of onbestemd, is mijn ervaring.
    beantwoord
  • Wij hadden een mooi zwart met 2% ijzeroxide 2% mangaandioxide 2% cobaltoxide en 1 % chroomoxide Magda.
    Dat was in een transparante basisglazuur.
    In een glazuur met zirkoon werd het een soort muisgrijs.
    Misschien is dit een handvat om verder op te gaan.

    Frans
    beantwoord
  • Magda, indien u een "grijs" pigment bezit is het nog de vraag welk soort grijs. Even enkele samenstellingen van pigmenten voor grijs:
    - Sn-Sb-V , - Sn-Sb , - Zr-Si-Co-Ni , - Zr-Si-Co-Ni .
    U mag rustig tot 5% aan het glazuur toevoegen. De samenstelling van het glazuur gaat ook een zeer grote rol spelen. Het meest 'neutrale grijs bekomt men met een pigment op basis van Sn-Sb. Vermijdt zo veel mogelijk te werken met nikkeloxyde, chroomoxyde, cadmium en seleenoxyde. Dit zijn allen oxydes die zeker zo giftig zijn als loodmenie of loodwit. Dit is ook de reden dat men beter werkt met pigmenten, waarbij er reeds een versmelting met een glasvormer is gedaan, zoals het pigment Sn-Sb. Indien u me de Segerkegel geeft waarop u werkt kan ik misschien wel een geschikt glazuur opgeven.
    beantwoord
  • Dag Lucien (en Frans), sorry voor de late reactie, maar ik ben een tijd op reis geweest en druk daarvóór. Nu begint het werken weer.. Lucien, ik heb geen grijs pigment, omdat ik eigenlijk liever met oxydes werk vanwege de levendiger resultaten. Ik dacht dat de giftige stoffen grotendeels door op steengoed temperatuur te bakken, "weg gesinterd" werden, dwz. omsloten door de glasvormers in het glazuur. Of is dat te simpel geredeneerd?

    Als ik kijk naar de reactie van Frans hierboven, dan komt in zijn voorstel ook chroomox. voor. Heeft giftigheids gevaar ook niet te maken met de samenstelling van je basisglazuur: met het gebruik van veldspaten e.d?

    Van Segerkegels heb ik geen verstand helaas, ik werk met een automatisch regelbare oven. Ik bak van 1240 - 1260 gr.
    Het grijze glazuur is bedoeld voor een schaal voor salades. Dus ook zuren...

    beantwoord
  • Dag Frans, bedankt voor je reactie! Ik ben een poosje weg geweest, vandaar pas nu gereageerd.
    Begrijp ik dat je aan dat transparantie glazuur zirkoon als extra bestanddeel toevoegt? En om welk percentage gaat het dan ongeveer? 5-10 %? Is het een Foodsafe glazuur ook voor zuren? Het moet op een salade schaal gebruikt worden. Bedankt voor het meedenken, Magda
    beantwoord
  • Magda, dat werken met ruwe oxydes een mooier resultaat geeft berust op een misvatting. Het is de samenstelling van het basisrecept wat bepalend is. Wat is een pigment ? Zoals ik reeds schreef; een kleurvormende oxyde wat versmolten is met een glasvormer, niet meer of niet minder. Bij het stoken van het glazuur gaat dit pigment opnieuw smelten of versmelten in het basisglazuur. Voor gebruikskeramiek is dit optimaal, gezien er tweemaal een sintering plaats vindt. Het zijn niet de veldspaten die veilige versmelting in de hand werkt, maar wél de zuurvormende oxydes, zoals silicium- titaan- en zirkoonoxyde. Silicium zit ook wel in veldspaten, maar niet in de juiste verhouding die een gesloten versmelting geeft. Ik wil u dit ingewikkeld proces besparen en enkel aangeven dat, zowel voor aardewerk als voor steengoed, het de glazuurrecepten zijn met een kort smelttraject. Dit geeft aan dat de verhouding zuurvormende oxydes zeer hoog is t.o.v. de amfotéren ( Al²O³ ). Met andere woorden, voldoende glasvormers. Dit zijn altijd blinkende, gladde glazuren. matte glazuren hebben een nog ' open ' structuur.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, ik begrijp je uitleg, en het klinkt ook heel logisch... Nu kom ik met een volgende vraag: bij het kopen van pigmenten kan ik niet ontdekken wat de basisbestanddelen zijn, want die worden nooit op het product vermeld en men weet ook nooit een antwoord als je er naar vraagt. Hoe koop ik nu het juiste pigment? En, als ik op grond van het antwoord van Frans toch een basisrecept met oxydes zou willen gebruiken, is dat dan toch veilig genoeg ivm zuurinwerking? Groet, Magda
    beantwoord
  • Magda, elke leverancier grondstoffen voor keramiek kan u deze gegevens bezorgen. Ze hebben niet enkel de safety sheets, maar ook de kleurkaart mét samenstelling. Enkel kopen bij iemand die u dat kan mededelen. Als u zwart wil via kleurvormende oxydes, gebruik dan ijzerox., kobaltcarbonaat, mangaanoxyde en koperoxyde. Met drie van de vier hebt u zwart, maar met een nuance. Chroomoxyde zou ik uit het atelier bannen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.