ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Kan geglazuurd steengoed in vaatwasser?

Mag je geglazuurd steengoed in de vaatwasser steken? Maakt het soort glazuur of de baktemperatuur hiervoor verschil?
Dank je wel!

5 antwoorden

  • Hallo,

    Hier zou ik voorzichtig mee zijn! Niet alleen vanwege de vorm (veel uitstekels) maar ook vanwege de samenstelling van je glazuur. Kobaltoxide en lusters (goud, zilver) werken negatief. Het fijne weet ik er niet van, maar enige voorzichtigheid is dus aan te raden. Ik hoop op meer reacties! (modern probleem toch?)

    groet Mariƫlla
    beantwoord
  • Cobaltoxide zit er wel in. Uitsteeksels niet (gewoon gedraaide kommetjes en mokken) en ook geen lusters. Het is gebakken op 1250.
    Dank je wel voor de snelle reactie!
    beantwoord
  • geglazuurd steengoed gaat bij ons gewoon in de vaatwasser.
    Problemen in de vaatwasser zijn vaak het gevolg van de agressieve wasmiddelen. Lusters worden aangetast.
    Ook opgebrande decoraties zijn kwetsbaar.
    Een glad glanzend glazuur is het sterkst en het meest geschikt voor gebruik in de vaatwasser, bij een mat glazuur is dat wat minder.
    met vriendelijke groet
    Hans
    beantwoord
  • Zelfs met aardewerk gaat het goed, wij hebben wat aardewerk "stoof" potten en deze gaan ook al jaren in de vaatwasser. Het enige nadeel is dat de onderkant , welke op het vuur wordt gezet, aan de lucht goed moet nadrogen omdat er anders schimmel op komt.

    Wij gebruiken daar een geribbelde onderzetter voor zodat er aan de onderkant voldoende lucht afvoer is.

    met vriendelijke groet
    Frans de Vries
    beantwoord
  • Het zijn glanzende glazuren zonder lusters ed. Niet al te gevaarlijk dus.
    Dank je wel!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.