ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur wordt wit op de scherpe randen

Hallo,

ik heb geprobeerd op het forum een eerdere vraag over mijn probleem te vinden, maar helaas.

Punt is dat ik mijn glazuur zo'n beetje zelf aan het mengen ben, door oxydes bij een VEKA standaard 1100-GL te voegen. De kleuren worden op deze manier prima, maar wat er wel gebeurd is dat de kleur verdwijnt op de scherpere randen van mijn werkstuk. Dat worden dus witte lijnen in het eindresultaat.
Dat vind ik een best aardig effect, maar ik zou wel willen weten hoe ik het zou kunnen voorkomen.

Groet Geralt

11 antwoorden

  • Watik vergeten ben er bij te vermelden: ik dompel mijn werk in het glazuur. Na het dompelenzijn de scherpere randen prima met glazuur bedekt (lijkt het...)
    Groet Geralt
    beantwoord
  • Je glazuur is smeltbaarder geworden door de oxides denk ik Geralt
    Wat lager stoken of iets kaolien toevoegen kan het probleem verhelpen.
    Ook een minder scherpe rand kan uitkomst bieden maar dat gaat dan tenkoste van je model vrees ik.

    Frans
    beantwoord
  • Dank je! Bedoel je met kaolien toevoegen kleipoeder? Ik vind kaolien in geen enkele winkel te koop, maar misschein moet ik een andere benaming gebruiken.

    Groet Geralt
    beantwoord
  • Geralt, kaolien is een basisprodukt en verkopen ze bij elke leverancier keramiekbenodigdheden.
    beantwoord
  • Dank je! Ik heb het spul gevonden .

    Ondertussen is er een nieuw probleem;ik heb een matte basisglazuur gl-1150 gemengd met oxydes,en gebakken op 1050 graden. Het resulaat is een glanzend glazuur. Enig idee hoe dat komt,dat het toch glanst?
    beantwoord
  • Hetzelfde antwoord Geralt
    door die oxides is je glazuur smeltbaarder geworden.
    Ook als je matte glazuren te sterk verhit gaan ze glanzen.
    Dezelfde remedie proberen wat kaolien toevoegen of lager stoken.

    Frans
    beantwoord
  • Aha, dat ga ik doen!
    Aan hoeveel procent kaolin zou ik moeten denken?

    Groet Geralt

    beantwoord
  • probeer de helft van het percentage oxides om te beginnen Geralt


    Frans
    beantwoord
  • Ik heb kaolin toegevoegd, en het wit op de randen is wat minder, maar ik zal er meer aan toe moeten voegen denk ik. Maar ik weet nu waar ik de oplossing zoeken moet, waarvoor dank.

    En het begint op een privécursus te lijken, maar met de glazuur die ik nu gemend had (100% gl-1150, 4% mangaan, 1,5% koper, 0,5% kobalt, 3% kaolin) verschijnen er allemaal witte vlekjes in de glazuur. Zie de foto. Komt dat óók door de lagere smelttemperatuur?

    Groet Geralt
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Geralt,

    Voordat een glanzend glazuur volledig uitsmelt in de oven kan het gebeuren dat het glazuur eerst gaat blazen en dat het daarna pas glad uitsmelt. Het zijn de gassen die de glazuurlaag verlaten die zorgen voor het blazen. Een dergelijk proces is goed te volgen tijdens het stoken van Raku.

    Afgaande op de foto lijkt het er op dat de witte vlekken plekken zijn waar het galzuur dunner is. Dat kan het gevolg zijn van blazen die onvoldoende zijn uitgevloeid.
    Er zijn dan twee mogelijkheden om dat op te lossen. Het glazuur meer laten smelten door minder toevoeging van kaolien met kwart; maar dan gaan de randen weer meer tekenen (ik vind dat wel mooi). De ander mogelijkheid is de gassende bestanddelen van het glazuur vervangen, maar dat voert hier te ver.

    Met groet van www.michelkuipers.nl

    beantwoord
  • Dank je wel michel. Het valt niet mee om een gecontroleerd resultaat te krijgen, dat is me nu wel duidelijk. Ik kan ook niet echt literatuur vinden over dit soort (veel voorkomende?) problemen, dus dat maakt het des te lastiger.

    Maar nogmaals dank
    en groet Geralt
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.