ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein blijft scheuren

Hallo,
Ik heb al 7 pogingen ondernomen om een plat symbool te maken van ongeveer een halve centimeter dik,het blijft maar barsten tijdens het drogen en of tijdens het bakken,wat doe ik verkeerd...?
ik heb het heel langzaam laten drogen onder plastic en nog barst het,ik begin een beetje moedeloos te worden.
Wie heeft een tip voor mij?

5 antwoorden

  • Feikje, hoe groot is dit "plat symbool " van 5 mm dikte en hoe maakt u dit plat ?
    beantwoord
  • Hallo,
    dit is ongeveer 18 bij 16 cm breed,het lijkt een beetje op het vrouwensymbool.
    Verder heb ik het uitgerold met een houten deegroller,van links naar rechts en van voor naar achter zeg maar ;)
    groeten van feikje
    beantwoord
  • Feikje, deze barsten in het droogproces ontstaan door het uitrollen van de klei. Nooit klei uitrollen, in welke richting ook. De droogbarsten zijn breder aan de buitenkant, juist ? Probeer zo eens: Een homp klei tot iets groter van de gewenste afmetingen kneden, met een dikte van minimum 5 cm. Sla door middel van een plankje of iets dergelijks op de zijkanten tot de gewenste grootte. Belangrijk hiervan is dat u de opgebouwde spanning naar buiten, opnieuw naar binnen slaat. Snij door middel van een " harp " en een gitaarsnaar ( C ) de gewenste dikte. Snijden over twee latjes met de gewenste dikte gaat ook. Gladstrijken met een loomer.
    beantwoord
  • Hallo,ik had geen idee dat het uitrolleen het probleem kon zijn...ik ga het op uw manier proberen,geldt dit alleen voor porselein? of ook voor andere kleisoorten?
    Om het op deze manier te moeten doen?
    bedankt voor uw reactie
    vriendelijke groet van Feikje
    beantwoord
  • Feikje, dit geldt voor alle kleisoorten. Hoe droger het pak en daardoor stugger het uitrollen, hoe groter de spanningbarsten. maak eens een bolletje klei en duw dit plat tussen je vingers en kijk wat er gebeurd. Dit is in het klein wat er met uitrollen gebeurd.
    Zelf gebruik ik twee losse hardhouten regels waar ik naar wens inkepen gemaakt heb met een boogzaagje ( ijzer ). Aan beide zijden van deze regeltjes hebben de inkepingen een andere afstand, zodat ik keuze heb met welke dikte ik ga werken. Voordeel van twee losse regeltjes ipv een harp is dat ik grotere vellen kan snijden dan met een harp. Principe is wel gelijk. Als snijdraad gebruik ik goedkope gitaarsnaren ( C ) of afdankertjes. Aan weerszijde zitten geen houtjes, maar kloosjes stof die ik in slib gedrenkt heb en laten drogen. Deze zitten lekker in de handpalm. Plaats de regeltjes vertikaal tussen werkblad en een aan elke schouder, dit enkel om de draad in het gleufje te plaatsen. De gewenste rij gleufjes staan weg van u. Met één vinger houdt u de draad in positie.
    Plaats de twee regeltjes mét gespannen draad achter de klei-homp in zo goed mogelijk vertikale stand. Trek beide regeltjes naar u toe met gespannen draad. Herhaal deze handeling met steeds één gleufje, de draad te opwaarts te verplaatsen. Bovenste plak verwijderen en met een loomer de te gebruiken plak glad maken. U kan ook deze plak verleggen en met twee latjes die één milimeter dunner zijn, met een rol afwerken. Best met een stuk fijn linnen ertussen. De rest van de gesneden plakken kan u afdekken voor later gebruik. Ik denk dat uw breuk-probleem dan wel van de baan is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.