ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > wat doe ik fout

bij het glazuurbakken van wit dekkende glazuur is deze nog half transparant en plaatsen waar de glazuur is weg getrokken.Ik gebruik een glazuur van keramikos sp454-E temp.1200°/1300° heb mijn werk op 1200° gebakken.Was dit mischien te lage temp.Heb het werk terug geglazuurd en ga proberen op 1220° of is het beter 1250°.De klei is wit steengoed met 25° chamotte.
Hartelijk dank Rosa

4 antwoorden

  • Beste Rosa,

    op basis van de informatie die je geeft is het moeilijk te bepalen wat je fout doet.
    vragen.
    Hoe dik maak je het glazuur aan
    Gebruik je bindmiddel
    Hoe dik is de laag op je werk
    Stook je gas of elektrisch
    Is de bisquit goed stof en vetvrij
    Is het een gefrit glazuur, ik ken dat glazuur wat je noemt niet.
    Met meer informatie kan ik beter inschatten wat er niet goed gaat.
    beantwoord
  • Dag Hans,bedankt voor uw vlug antwoord wat de glazuur betreft neem ik 600ml water op 1/2 kg.Het werk zijn tegeltjes ze hebben min.2 maand gedroogd dus heel langzaam verder goed afgestoft met een vochtig sponsje en terug laten drogen, niet met de vingers op het te glazurenvlak geweest en met de kwast 2X ingesmeerd kruiselings, dan inneens naar de eind temp.900°als ruwbak waar dan wat tegeltjes zijn gescheurd.Met de transparante glazuur heb ik goede resultaten daar was ik van mening dat de wit dekkende ook op 1200° zou kunnen, dus niet.Ik stook oxiderend,de samenstelling van het glazuur weet ik niet heb hem kant en klaar gekocht bij Kermikos.Zou het kunnen dat ik hoger moet stoken om een betere gladbrand te krijgen.
    Hartelijk dank,rosa
    beantwoord
  • beste Rosa,


    600 ml voor 1/2 kg glazuur is erg veel water.

    Aangemaakt glazuur heeft de vloeibaarheid van drinkyoghurt.

    Mijn eigen truukje:
    Als je glazuur in de maatbeker roert met de kwast dan blijft het nadat je de kwast eruit haalt nog even ronddraaien.
    Voor in, uit en overgieten moet het ongeveer twee keer doordraaien, voor te spuiten een keer.

    een transparant glazuur heeft vaak aan een dun laagje al genoeg dus dat kan goed gaan.
    Een dekkend glazuur heeft vaak meer laagdikte nodig.
    een halve tot een hele millimeter laagdikte is bij een wit dekkend glazuur vaak noodzakelijk.

    Ik vermoed dat het probleem veroorzaakt wordt door een te waterig glazuur.
    Als je kwast is het gebruik van een bindmiddel zeer aan te bevelen. Je kan beter uitstrijken en de eerste laag blijft beter zitten als je er voor een tweede keer overheen gaat.


    succes
    Hans
    beantwoord
  • Beste hans,
    eerst de hoeveelheid water moet zijn 600ml op 1 kg glazuur mijn exuus, ondertussen heb ik terug geprobeerd op 1250°, het is mooi gladgebrand maar niet echt wit, wat voeg ik bij om deze glazuur om echt wit hebbben.Dat bindmiddel moet dat in alle kwast glazuren en hoe noemt dat ,hoeveel bij te voegen.Verder had ik 3 lagen glazuur opgekwast,blijkbaar nog eentje meer erop kwasten.Ja ik ben nog maar een beginneling hoor.Bij transparante glazuur leg ik ook 2 lagen dat hoeft dus niet kom ik met 1 of 2 lagen dan toe.
    Nogmaals hartelijk bedankt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.