ALGEMEEN > Stoken > stoken op 950°

Hallo
Ik heb in Frankrijk bij Ceradel een rode glazuur gekocht die op 950° moet gebakken worden. Nu is mijn vraag in hoeveel stappen moet ik dat doen en hoelang moet het dan telkens pendelen ? Ik heb al meermaals rood geprobeerd maar ze zeiden daar dat 1060° veel te hoog is, dus nu wil ik het eens op lgere temperatuur proberen. Ik heb zelf maar een klein oventje dat tot 960°want meestal laat ik ergens bakken, maar dan op 1060°.
Mvg Rita
gevraagd

6 antwoorden

  • Rita, Op 950°C hoeft u niet te pendelen als uw oven daar 6 u.30 min. over doet.
    beantwoord
  • Lucien, Bedankt ook dat ga ik eens uittesten.
    Groetjes Rita
    beantwoord
  • Lucien,

    Ik was daarjuist mijn poeder aan het bekijken en nu zie ik dat er opstaat dat het loodhoudend is (hadden ze in Frankrijk niet gezegd en ik er niet aan gedacht om het te vragen). Ik gebruik het vooral voor kralen en accessoires. Is het genoeg dat ik tijdens het bakken de venster openzet voor verluchting ? Mag ik dat glazuur ook gebruiken om serviesgoed te maken ?
    Mvg Rita
    beantwoord
  • Rita, als Ceradel de leverancier is hebt u te maken met lood in gefritte vorm en is dit veilig in gebruik. ( voor ELKE stook de ruimte verluchten )
    Er is een wezenlijk verschil tussen 'ongebonden' lood en lood (PbO)in een fritte. Zelfs lood-bi-silicaat ( dit in tegenstelling tot mono-en sesqui-) valt nog binnen de Europese veiligheidsnormen. Als u dit niet veilig genoeg vindt zou ik u ook aanraden niet uit een kristallen glas te drinken of Swarovski- juwelen te dragen. ;-)
    beantwoord
  • Lucien, Bedankt.
    Het komt inderdaad van Ceradel, maar ik ben eigenlijk maar een leek in dat soort allemaal. Dus nu was ik eigenlijk wel wat geschrokken omdat ik er lood zag opstaan. Bedankt voor de geruststelling.
    Groetjes Rita
    beantwoord
  • Lucien,

    Ik heb mijn oventje dus op onf 7u naar 950° gestuurd, en ik ben heel tevreden van het resultaat. Mooie rode glazuur. Bedankt voor de hulp. Ik heb nog geen fotootje maar ik zal er wel eens eentje maken. Ik ga nu ook nog rode kralen maken.
    Groetjes Rita
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.