ALGEMEEN > Klei - algemeen > vuurvaste klei

Wat is nu precies vuurvaste klei. Bedoelt men daarmee steengoed?
Ik kom er niet goed uit en kom het regelmatig tegen.
Inez
gevraagd

6 antwoorden

  • Inez, vuurklei wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de productie van ovenstenen en stapelmateriaal. De baktemperatuur ligt grofweg tussen 1300°C en 1700°C. Ook de kleur kan variëren van gebroken wit tot zeemgeel. De hoofdreden van hun refractaire eigenschap is het hoge aluminiumgehalte ( tot 40%) en laag silicagehalte in combinatie met een zeer laag alkaliegehalte. Hun chemische samenstelling is zeer variabel.
    beantwoord
  • Weer wat duidelijk, want ik had namelijk de gedachte dat alle klei vuurvast was.
    Maar waarom zou men een werk, buiten stapelmateriaal en ovenstenen, want dat is duidelijk, hoger willen stoken dan 1300gr?
    beantwoord
  • Inez, goeie vraag. Maar als u een kleisoort een hoger sinterpunt wil bezorgen kan vuurvaste klei een oplossing zijn door aan die klei er wat aan toe te voegen.
    beantwoord
  • Ja, maar in welk geval zou je klei boven de 1300graden willen bakken? Wat is het voordeel daarvan?
    Wordt het werkstuk daar sterker door?
    Hierna zal ik niet meer zeuren, hoor.
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • :-) Inez, Voor onze toepassing van vuurklei ( fireclay ) zou u als practisch voorbeeld hiermee het volgende kunnen doen: Bij een lokale steenbakkerij ( goedkope ) ongebakken snelbouwsteen, recht uit de pers ophalen en dat mengen met bv. twee delen vuurklei en één deel aardewerkklei ( snelbouwsteen-klei ) aan toevoegen, dan hebt u een uitstekende steengoedklei voor bv. 1250 °C. Hoe meer u van die aardewerkklei er aan toe voegt, hoe lager het sinterpunt. Het zou best kunnen dat u een verhouding 1/1 een klei hebt die geschikt is voor 1150°C, en ga zo maar door. Dit uiteraard mits proefjes bakken. Ballclay gaat u ook toch niet puur gebruiken ? Vuurklei is in het kort gezegd een grondstof om het sinterpunt van uw klei te verhogen. Vuurklei is door zijn hoog aluminiumgehalte en laag siliciumgehalte een zeer temperatuurschok-bestendige klei. Geschikt voor raku, tajines, tuinkacheltjes e.d. Leuk materiaal toch ?
    beantwoord
  • Oh, dat is mooi want ik wil zo graag vuurschalen maken. Dus om vuur in te stoken. En zo te lezen moet dat gaan lukken. (na enig gepuzzel)
    Lucien weer hartelijk dank voor uw uitleg.
    Met groeten, Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.