ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > gebroken tajine lijmen

goedemiddag, ik ben geen "mede-klei-er" , maar hoop van jullie kennis gebruik te kunnen maken.
Wie kan mij helpen. ik heb tijdens een leuke vakantie een mooie tajine gekocht, die helaas de reis naar huis niet helemaal overleeft heeft. Van het bovenste gedeelte van de tajine (de "deksel") is een stuk afgebroken.
ik wil deze tajine wel heel graag gaan gebruiken en vraag me af of deze verlijmd kan worden.
Op jullie site lees ik veel over biscuit-lijm.
Zou ik de tajine hiermee kunnen repareren? En kan ik hem daarna ook gebruiken om mee te koken??
Graag verneem ik jullie reacties, alvast hartstikke bedankt !

12 antwoorden

  • Anita, ik vrees dat bisquit-lijm niet de oplossing is. U kan wél geholpen zijn met de lijm type ' Cyanoacryliet' ( super-glue secondenlijm ).
    U plaatst eerst de twee delen samen met tape en controlleer of alles netjes en naadloos past. Het kan zijn dat de twee stukken niet zomaar passen en dat komt door de spanning in de scherf die zich heeft ontladen. Een beetje druk uitoefenen in dit geval. Breng nu druppelsgewijs tussen te tape in deze lijm aan. De capulariteit doet de rest. Een uurtje laten uitharden, de tape verwijderen en verder aanvullen met lijm. Dan is deze tajine opnieuw bruikbaar, zelfs voor de vaatwasmachine.
    beantwoord
  • hartstikke bedankt voor je reactie.
    Kun je me ook nog informeren waar ik deze lijm kan kopen (of op internet kan bestellen)?

    bedankt !!!
    Anita
    beantwoord
  • Anita, deze lijm is te koop in elke doe-het-zelf zaak.
    beantwoord
  • beste Lucien, kan ik dit ook toepassen op onze tajin. De onderschaal heeft een barst en is nu natuurlijk niet te gebruiken, omdat het vocht eruit loopt. Zou hem graag weer willen gebruiken, maar kan dat lijmen en dan weer op het gas gebruiken (op een laag pitje) groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Jeltje, ik vrees dat deze lijm dit niet kan hebben.
    beantwoord
  • was er al bang voor. Maar hoopte dat je een idee had, je weet zoveel over glazuren en klei. Dan maar gebruiken als een decoratief tafelstuk met een binnenschaal erin. groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Het spijt me zeer u te moeten ontgoochelen Jeltje.
    beantwoord
  • Ik ben ook geen kleier, maar kwam hier terecht bij mijn zoektocht naar reparatie mogelijkheden voor de onderschool van mijn tajine.
    Nu vroeg ik me af of je een gescheurde tajine ook met salda koudglazuur zou kunnen repareren?
    Dit glazuur kan toch tegen vrij lage en erg hoge temperaturen?
    beantwoord
  • Renee, dit geldt niet voor koudglazuur, wat op epoxy-basis bestaat.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Zijn er evt. nog andere mogelijkheden om de scheur te repareren? Erg bedankt voor de moeite.
    Vr. groet Renée
    beantwoord
  • Renee, seconden-lijm kan het leven van je tajine nog wat verlengen voor enkele maanden, maar bereid je voor op het ergste. Met oprechte deelneming.
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Hartelijk dank voor alle moeite.
    Ik ga een lijmpoging wagen.

    Vr. groet Renée
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.