ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > recept voor matte glazuur

Ik ben op zoek naar een recept voor een matte glazuur voor engobe.
Wie heeft voor mij een tip?

10 antwoorden

  • Dit is me niet duidelijk g meussen, zoekt u een matte glazuur of een engobe ? En over welke temperaturen hebt u het ?
    beantwoord
  • Ik heb de engobe aangebracht op de leerharde klei. Is biscuit gebakken op 1000gr. Nu graag een matte glazuur op 1130gr.Sorry over mijn onduidellijkheid!!Guus
    beantwoord
  • SK 2a/4a . Mat opaak glazuur

    51,7 Kaliveldspaat
    13,8 Kwarts
    13,8 Wollastoniet
    6,9 Calcium carbonaat
    6,9 Kaolien
    6,9 Lithium carbonaat

    SK 3a . Mat gladde glazuur

    59,1 Kaliveldspaat
    22,7 Calcium carbonaat
    13,6 Kaolien
    4,6 Kwarts
    beantwoord
  • Hallo Lucien. bedankt voor de recepten Nog een paar grondstoffen kopen en dan aan de slag.Ik meld het resultaat. Nog een vraag Is dit het basisrecept zonder kleur voor een matte glazuur. Immers de kleur komt van de engobe.Ik ben beginneling dus hopelijk heb ik mij duidellijk uitgedrukt groetjes Guus
    beantwoord
  • Alvorens deze glazuur op de gekleurde engobe te leggen zou ik nog even opzoeken wat Lucien eigenlijk met een mat-opaak-glazuur bedoeld.
    beantwoord
  • Marrie, dit glazuur gaat semi-opaak zijn bij de ondergrens en transparant bij de bovengrens. In geval er tinoxyde zou in zitten, blijft dit wél opaak omdat dit nooit aan de smelting deelneemt.
    beantwoord
  • hahaha.
    Fijn dat u reageert Lucien, maar ik had van u op dit moment nog geen reáctie verwacht!:-) Echter, ik vind het wel erg leuk en wederom, een opvolgend onderwerp, dus: leerzaam! Ik hoopte op een reactie van Guus zodat hij geinformeerd op pad kan gaan. Maar Guus is misschien al "boodschappen" doen... :-)
    Ik lees: dat Guus over een gekleurde engobe een transparant glazuur nodig heeft om de gekleurde onderlaag niet af te dekken. Een opaak glazuur is dekkend en zou daarom de gekleurde engobe afdekken?
    Een semi-opaak ging nu bij mij nét even boven mijn weten... De conclusie die ik uit bovenstaande trek, is:
    Semi-opaak is bij de ondergrens ( temperatuur) half opaak/half transparant? (zit het er zo'n beetje tussenin?) en bij de bovengrens van de te mogen behalen temperatuur bij dit recept, transparant. Even er bij blijven, Guus.
    Ja, Guus, dit recept is zonder kleur.
    beantwoord
  • Hallo Lucien en Marrie fijn dat jullie meedenken over mijn glazuur. Aanwijzigingen voor temperatuur van pak klei is 1000gr-1180gr.Proefplaatje met engobe gebakken op 1000gr. Als ik het plaatje op 1080gr ( ondergrens) glazuur zou bakken ben ik dan verzekerd van een matte glazuur. En als ik op 1130gr ( bovengrens) ga bakken dan wordt het mat opaak.
    Begrijp ik de materie een beetje.
    Bedankt voor het geduld.
    Gr. Guus
    beantwoord
  • Guus, naar de ondergrens gat het glazuur mat-opaak zijn en op zijn maximum satiné-transparant. Daarboven gaat het zeker een transp.-glans glazuur worden.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,Ik heb n.a.v. het recept op het pak klei 1000-1180gr.het volgende gedaan. Gebakken biscuit op 1000gr leerhard engobe en glazuur gebakken op 1080gr ondergrens. Geeft dit jouw goedkeuring? Het is redellijk geslaagd.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.