ALGEMEEN > Klei - algemeen > Gietklei uit gipsen mal halen

Hoi allemaal,

Een tijd geleden heb ik een afgietsel gemaakt van een kleien hoofd door middel van gips. Ik ben erachter gekomen dat de mal die ik gebruik niet al te stevig is en wil dus een nieuwe maken.

Ik was van plan om in deze mal dus gietklei te gieten en daarna dus de mallen los te maken, zodat ik het zelfde hoofd weer heb gekopieerd (het oude hoofd is kapot).

Nu de vraag of ik makkelijk de gipsenmal los kan maken, zonder dat de uitgeharde gietklei kapot gaat. Moet ik dan gewoon een losmiddel zoals groene zeep gebruiken of iets anders?

Bedankt,

Groeten,

Mr. Brand

1 antwoorden

  • Hallo Empatojayos,
    Als het de bedoeling is nog eenmaal van de oude mal een afdruk te maken om dat als prototype te gebruiken om er een nieuwe mal van te maken is het beter dat u werkt met een vel chamotte-loze draaiklei of 'oefenklei' dat u in de mal drukt. Doet dit grondig en probeer te werken zonder een ' aanzet ' om niet te veel te hoeven bij te werken. Eens dit vel klei goed is aangedrukt, vul u dit verder op tot een dikte van minstens duimdik. Snij het overtollige weg en breng slib op de randen. Duw de delen samen en laat een uurtje uitdrogen. U kan dan de oude mal verwijderen en het prototype repareren. Niet laten uitdrogen, maar afdekken tot u er opnieuw een mal rond maakt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.