ALGEMEEN > Klei - algemeen > zoek ongeglazuurde steengoed tegels

Om delftsblauw tegeltableau voor buitengevel te maken, vorstbestendig, zoek ik ongeglazuurde steengoed tegels.
Bij voorkeur 15 x 15 cm of daaromtrent.
Wie maakt/levert ze nog?
Bijlagen:

14 antwoorden

  • Ana, op welke temperatuur wil u ze bakken ?
    beantwoord
  • Informeers eens bij Tegelmakerij aan huis gebakken.
    http://www.aanhuisgebakken.nl/
    beantwoord
  • Lucien, ik ben niet zeker op welke temperatuur mijn werk gebakken moet worden op steengoed tegels, als het voor buitenmuur bestemd is. Mijn tegeltableau's voor binnen worden doorgaans op 1080 graden gebakken.
    beantwoord
  • Ana, ik zie het nut niet van steengoedklei voor buiten en aardewerkklei voor binnen. Als beiden hun maximale temperatuur niet hebben bereikt zijn ze even zwak tegen weersomstandigheden. Hoog gestookt aardewerkklei is sterker dan onderbakken steengoedklei. Steengoed is niet het synoniem voor ' buiten ' en aardewerk voor ' binnen '. Kijk eens naar die prachtige barokgevels aan de grachten met hun rood terracotta-ornamenten en hun tegelversieringen. Alles aardewerk!
    beantwoord
  • Lucien, van de man die mijn werk bakt had ik begrepen dat steengoed, op 1200 graden gebakken, goed vorstbestendig is. Maar als er witte aardewerken tegels zijn die minstens zulke goede eigenschappen hebben, geschikt voor het maken van een delftsblauw tableau, dan ben ik daar natuurlijk ook in geinteresseerd. Zijn zulke tegels leverbaar?
    beantwoord
  • Ana, ik denk dat u me niet hebt begrepen. ALLE klei dat op zijn maximum temperatuur gebakken is, is vorstvrij. Steengoedklei wat maximaal op 1300°C kan gebakken worden is op 1200°C niet meer vorstvrij dan aardewerk. Aardewerk is, op de juiste temperatuur gebakken ook vorstvrij. Denken we daarbij aan dakpannen, aardewerk: vorstvrij. Het kan best dat de klei die u gebruikt, zijn bovengrens 1200°C is, maar dan kan u net zo goed aardewerk bakken op zijn bovengrens.
    beantwoord
  • Lucien, dank voor uitleg; duidelijk. Nu zoek ik iemand die dergelijke vorstbestendige tegels maakt, want ik schilder alleen, ik maak zelf geen tegels, ik werk niet met klei. Enig idee wie dergelijke vorstbestendige tegels nog maakt/levert?
    beantwoord
  • Ana, ALLE tegels zijn vorstbestendig, als u de scherf maar hoog genoeg stookt. Gezien ALLE tegels in bisquit-staat nog onderbakken zijn, dit om het glazuren mogelijk te maken, is het zaak te weten op welke temperatuur de tegels hun bovengrens-temperatuur zijn, en daar het glazuur op af te stemmen.
    beantwoord
  • Hallo Ana,
    Ik weet niet of de tegels die je zoekt even dun moeten zijn en even groot als de afgebeelde tegels. In de handel zijn ook vorstbestendige ongeglazuurde tegels te verkrijgen; dat zijn dan vaak vloertegels of tegels voor een zwembad. Deze zijn vaak minder strak dan jouw huidige tegels.
    Het nadeel van het gebruik van deze tegels is echter dat deze al hoog gestookt zijn en daardoor weinig absorberend; dat maakt het glazuren ervan wel wat lastig. Voor het glazuren kun je dezelfde glazuur als in de afbeelding gebruiken, op dezelfde temperatuur gestookt. De maatte van craqueleren zal echter wel verschillen maar dat hoeft geen probleem te zijn.
    beantwoord
  • Beste Michel,
    Dank je voor je bericht.

    Weet je waar/door wie de vorstbestendige ongeglazuurde tegels " ïn de handel" te kopen zijn?

    Ze kunnen 15x15 of 13x13 zijn - 1260 graden gestoken-
    en ik zal na het tekenen steengoedglazuur op dezelfde temperatuur gebruikenom te bakken.
    beantwoord
  • Hallo Ana Lima,

    Voor dergelijke tegels kun je terecht bij de professionele tegelhandels. Vraag dan specifiek naar het type tegel waar ik het over had.

    Begrijp ik uit je mail dat je denkt te werken met een decoratie onder een transparant glazuur? In dat geval zal het wel wat lastig zijn een decoratie aan te brengen op een reeds min of meer dicht-gesinterde scherf. Of wil je het uitvoeren in een majolika techniek, een schildering op het nog rauwe glazuur. Het aanbrengen van een witte glazuurlaag is dan wel wat lastig, maar het decoreren daarop zal wel makkelijker gaan.

    Op een reeds gesinterde scherf hoef je niet perse een glazuur te gebruiken van die hoge temperatuur. Misschien maakt het dat wat makkelijker voor je.
    beantwoord
  • waar kan ik 120 tegels kopen.
    kan iemand mij helpen aan adres.
    maat 15x15
    Wie maakt/levert ze nog
    beantwoord
  • Ik neem aan dat je biscuit gebakken tegels bedoelt?
    Deze kun je kopen bij de meeste leveranciers voor pottenbakkersbenodigdheden. Kijk voor adressen op deze site onder de link: Commerciële adverteerders.
    beantwoord
  • De biscuittegels, waar het secretariaat op doelt, zijn meestal tegels niet geschikt voor buiten.
    Michel Kuipers
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.