ALGEMEEN > Diversen > eczeem

Weet iemand of er klei bestaat voor mensen die allergisch zijn, of eczeem aan hun handen hebben. en dan toch gehoor kunnen geven aan hun creatieve kriebels?
miekser@home.nl
gevraagd

6 antwoorden

  • Miek, alle witbakkende klei is geschikt, zelfs gunstig.
    beantwoord
  • Dag Miek,
    In mijn jarenlange praktijk van cursus en workshops heb ik een keer meegemaakt dat iemand rode huidirritatie kreeg van klei, veel vaker komt het omgekeerde voor dat huidirritaties verminderen door het werken met klei.
    Ik werk alleen met witbakkende klei.
    Een ding is slecht voor de huid, als je de natte klei op de huid laat indrogen krijg je snel een schrale huid.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Dag Miek,

    Voor van alles en nog wat ben ik allergisch. In hoeverre klei een rol speelt is niet duidelijk. Wel smeer ik mijn handen van te voren in met Weicon Handschutzschaum te koop bij Kermikos. Na het kleien je handen goed invetten met nivea of cetomacrogol. Voor het glazuren werk ik altijd met kwastglazuren. Ik gebruik Botz en probeer m'n werkruimte stofvrij te houden. Netty Janssens schreef een aantal nummers terug een interessant artikel over gezondheidsacpecten van de keramiek.
    Succes ermee.
    beantwoord
  • Dag Miek,
    Klei wordt in de schoonheidsverzorging vaak gebruikt om zijn gunstige invloed op de huid. Allergie voor klei ben ik als cosmetoloog nog nooit tegengekomen, integendeel kleimaskers verbeteren een al te droge of geïrriteerde huid. Als je handen prikken of jeuken na het werken met klei, denk ik dat dit eerder veroorzaakt wordt door het werken in vochtig milieu, met natte handen en met handen, waarvan de huid onvoldoende gevoed is. Contactallegieën en huidirritaties kunnen voorkomen worden door de handen met een beschermende crème met paraffine te gebruiken voor het werken. Paraffine sluit namelijk de poriën af en houdt het vocht van de huid vast. Na het werken de handen goed afwassen zodat ook deze crème weg is en dan een goede voedende handcrème gebruiken zonder paraffine. Een goed gevoede huid is de beste bescherming tegen alle aanvallen van buiten af.
    beantwoord
  • Beste mede keramisten.

    Ik heb in het blad klei er al eens een artikel over geschreven, keramisten bescherm u zelf.
    Daarin staat dat er bij de keramische groothandel een handfoam te koop is.
    Dit is een bus met schuim, wat je op je handen spuit zo groot als een kleine mandarijn. Dit even goed inwrijven en laten drogen, 1 a 2 minuten. Uw handen zijn nu beschermd tegen alle schadelijke stoffen, zelfs tegen zuren en bitumen etc.
    Werkt prima en er zijn al heel goede ervaringen mee zoals ik gehoord heb.
    Ook voor glazuurders die een huiduitslag krijgen van de grondstoffen in het zelf gemaakte glazuur.
    Succes ermee, en klei huidallergie vrij!
    P.S. het product heet Handfoam en zit in een bus met een blauwe dop.

    Netty Janssens
    beantwoord
  • hallo allemaal,
    Bedankt voor alle reacties .Hier heb ik iets aan.
    Miek
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.