ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > basisglazuur voor zwarte klei

Ik ben op zoek naar een recept voor een stabiele basisglazuur, transp glanzend of satiné voor op zwarte klei (9SF van willems 1200° ). Ik heb op die klei wel vaker een heftige smeltreactie van glazuren die op andere klei mooi resultaat geven. (blaasjes)
Ik zou liefst een mosgroene glazuur verkrijgen voor op de zwarte klei. Iemand ervaring met zwarte klei glazuren .. specifiek stookprocedé misschien ?

Alvast bedankt!

4 antwoorden

  • Marjolein, wat dacht u van een wit engobe aan te brengen, daar waar u het mosgroen glazuur wil aanbrengen. Dit zal werken als een buffer tussen scherf en glazuur.
    beantwoord
  • Dankjewel Lucien, ik zal dit zeker eens proberen op de stalen die ik aan het voorbereiden ben..
    Toch zou ik ook een goeie transparante glazuur willen vinden die de eigenheid van deze zwarte klei benadrukt.
    beantwoord
  • Marjolein, elk transparantglazuur is geschikt voor donkerbakkende klei. Transparant glazuur gaat zorgen voor het smelten van pigment-mineralen in de klei en dit een intensere kleur te geven. Misschien zou het helpen dit glazuur iets minder dik aan te brengen om uiteindelijk toch hetzelfde resultaat te bekomen. Bij dekkende glazuren moet men die wel dikker aanbrengen om de onderliggende scherf egaal te kunnen afdekken. Om de ontstane " blaasjes" in het glazuur te vermijden, probeer iets minder hoog te stoken, maar wat "pendeltijd" aan toe te voegen, zodat get glazuur de kans krijgt uit te vloeien nadat alle gasvormende bestanddelen gelucht zijn. Een transparant ingekleurd glazuur zijn oorspronkelijke kleur laten behouden kan alleen op wit/crème bakkende klei.
    beantwoord
  • Marjolein,mijn ervaringen met het glanzend transparant glazuren van zwarte en rode klei zijn dat het glazuur ongewenste reflecties kan geven.

    Als alternatief voor glazuren, zorg ik ervoor dat de klei bij het bakken sterk sintert(deels gecontroleerd smelt).Vaak voeg ik ook kleurpigment toe om de klei goed zwart te krijgen.

    Kleuren breng ik aan met sinterengobes.Het geheel glimt wel maar heeft niet de hoogglans van een transparant glazuur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.