ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei kleuren

het kleuren van gietklei is het best met pigmenten of oxydes ?

4 antwoorden

  • Ik denk dat je niet algemeen kan zeggen dat het ene beter is dan het andere. Het hangt ook af van het resultaat dat je wil bereiken.
    Wat wel heel belangrijk is: Heel goed mengen en zeven, herhalen, tot je er helemaal zeker van bent dat er geen kleurspikkeltjes meer in je gietklei zitten.
    Ik weet niet hoeveel gietklei je wil kleuren. Pigmenten zijn duurder dan oxides.
    Een klein beetje mengsel aanmaken en er een testtegeltje van bakken is de boodschap
    beantwoord
  • Dank je voor de inlichting , goed te weten dat meerdere keren moet zeven ! Zal ik een van deze dagen testen .
    beantwoord
  • Ik heb al gietklei gekleurd met stains omdat ik de binnenkant van een schaaltje een andere kleur wilde. Buitenkant wit, binnenkant lichtblauw. Ingieten, snel terug uitgieten (wit), als de klei mat is, de tweede laag ingieten (blauw), ook weer snel uitgieten en dit aan de andere zijde van de mal. Maar steeds je gekleurde gietklei uittesten want soms komt de kleur er maar helemaal door als je hoog bakt en je er een transparant glazuur over zet (1250 graden). Oxides, daar heb je maar heel weinig van nodig, kan nogal fel kleuren of plakken, uitlopen op de bakplaat en dit als je ze hoog bakt. Ik werk liever met stains, maar ze zijn wel duur. Je moet steeds een dag wachten met gekleurde klei gieten, dan is alles beter gemengd. Dus in een klein malleke testjes maken en goed opschrijven hoeveel droog poeder je doet bij ook afgewogen gietklei. En wat ik mij afvraag, wanneer brengen ze dat eens op de markt, gekleurde gietklei?
    beantwoord
  • Bedankt Liliane voor de info.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.